Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan

Jag har läst om att folk har tänkt att använda sig av Color key och Chroma key. Rätta mig om jag har fel. men innebär detta att man kan få samma effekt som i Sin City? Mycket är i svart-vit och sen att kanske boldet är rött i bilden?

Om detta är fallet, så är det någon som vet hur man kan få denna effekt i Final cut?

Skulle vara kul om man kunde få ungefär samma effekt som i Sin City:)

MVH Anton

Posted

color key/chroma key betyder färgnyckel, altså att man väljer en färg som man tar bort, exempelvis bluescreen eller greenscreen, men jag vet inte om det funkar så som du säger...

Posted

jo man kan ta en kopia på sitt videolager och keya bort det röda (det röda från lagret under syns igenom och ingen större skillnad syns) sedan gör man den svartvit vilket resulterar att allt är svartvitt utom det bortkeyade röda som syns... låter lite bakvänt men jag hoppas att ni förstår...

om man inte har ett lager under så blir det svart istället för det bortkeyade, inte en svartvit version...

Men vad jag har förstått det som så brukar man leka med kanalerna istället för att få den effekten, och koppla de andra kanalerna till svartvitt utom den önskade färgen. Någon som vet vad jag mumlar om får förklara närmare eftersom jag bara läst lite ytligt om denna metod...

Posted

[citat=Solid_Snake]Mycket är i svart-vit och sen att kanske boldet är rött i bilden?[/citat]

Låter som det är Color Pass du söker, dvs att låta en färg synas medans alla andra utelämnas.

Posted

[citat=Solid_Snake]Hejsan

Jag har läst om att folk har tänkt att använda sig av Color key och Chroma key. Rätta mig om jag har fel. men innebär detta att man kan få samma effekt som i Sin City? Mycket är i svart-vit och sen att kanske boldet är rött i bilden?

Om detta är fallet, så är det någon som vet hur man kan få denna effekt i Final cut?

Skulle vara kul om man kunde få ungefär samma effekt som i Sin City:)

MVH Anton[/citat]

Kolla geethree.com, dom har extensions att köpa i allafall till imovie där det går att justera färger ganska enkelt, vet ej om det finns till FC.