TDA Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Hej, Mitt nästa projekt ska filmas med en Panasonic DVX 100AE och den kamera har äkta 16:9 läge. På kameran kan man välja mellan Normal (4:3), Letterbox (4:3 med ränder) eller Squeeze som jag då antar måste vara det äkta 16:9 läget. Frågan är egentligen enkel. När jag fått in materialet i datorn hur omvandlar jag 16:9 till letterboxad 4:3? 0 Quote
walfridson Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Gör ett 4:3 projekt. Importera din fil, kläm ihop den 34% 0 Quote
TDA Posted November 8, 2005 Author Posted November 8, 2005 Ok, men utveckla gärna "kläm ihop" delen. :) EDIT: Kom på en fråga till; Hur är det med kvalitétförlusten när man "klämmer" ihop något? 0 Quote
Rogge Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Tänk på att Squeeze inte är äkta 16:9. Om du har manualen till kameran kan du se skillnaden på dom olika lägena. :) Jag har aldrig själv filmat med Squeezeläget med min Panasonic DVC30 men skulle jag göra det skulle jag aldrig någonsin ö.h.t ta in det och trycka ihop det i PPro. Om jag inte minns fel skall material filmat i Squeezeläget in i ett 16:9-project så att materialet och projektet i Premiere Pro's PAR stämmer överrens. (PAR=Pixel Aspect Ratio) Min kamera är på reparation just nu så jag kan tyvärr inte testa och se själv... Det finns färdiga mallar för att tex göra 4:3 till 16:9 i Adobe Title Designer. 0 Quote
mjg Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Det stämmer: kameran har vanliga 4:3 CCD'er. Det är INTE äkta 16:9 alltså. Jag har läst att Squeeze ger synbart dåligt resultat - upplösningen ser inte bra ut. Om jag vore du skulle jag köra Letterbox (låtsas 16:9). Upplösningen du "förlorar" på att en del av bilden visa svarta balkar är ingenting som någon enda person kommer att bry sig om. Kolla in många reportage på teve - framför allt barn och ungdomsprogram - där använder man mycket ofta Letterbox. Det är snyggt. Ingen fotograf kan komponera en snygg bild i 4:3. 4:3 är ett skämt. Kör man Letterbox i 4:3 så kan alla titta på det oavsett burk. I 4:3-burk blir det svarta ränder uppe och nere - dom som har 16:9-burk fyller skärmen med 16:9-bilden mellan balkarna (zoomar in). När nästan alla har 16:9-burkar hemma i stugorna går jag över till äkta 16:9. 0 Quote
TDA Posted November 8, 2005 Author Posted November 8, 2005 Ok, Med risk för att framstå som korkad... :) Manualen säger: Letter box: The aspect ratio is set to 16:9 mode, and the images are recorded in this mode. Black bands are recorded at the top and bottom of the screen. (Är detta alltså endast 4:3 med letterbox, som man lika gärna skulle kunna lägga på efteråt? Fast det så klart är en fördel att ha redan när man filmar.) Squeeze: The camera images are compressed horizontally so that they will be displayed optimally on a 16:9 monitor. Vad är skillnaden mellan squeeze och äkta 16:9? Edit: Rogge: Men om jag tar in det i ett 16:9 projekt så funkar det ju fortfarande inte på 4:3. Problemet kvarstår. (Visa det inte på 4:3 då, säger du nu). Du säger att du aldrig skulle klämma ihop det, betyder det alltså att du egentligen aldrig skulle använda squeeze-läget? mjg: Jo, jag bryr mig om den "förlorade upplösningen". :) Jag vill bara ha rätt aspect ratio på bilden, jag vill ju inte ha mindre bild att jobba med. Eller tänker jag galet? 0 Quote
mjg Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 [citat=TDA]Ok, Med risk för att framstå som korkad... :) Manualen säger: Letter box: The aspect ratio is set to 16:9 mode, and the images are recorded in this mode. Black bands are recorded at the top and bottom of the screen. (Är detta alltså endast 4:3 med letterbox, som man lika gärna skulle kunna lägga på efteråt? Fast det så klart är en fördel att ha redan när man filmar.) Squeeze: The camera images are compressed horizontally so that they will be displayed optimally on a 16:9 monitor. Vad är skillnaden mellan squeeze och äkta 16:9? mjg: Jo, jag bryr mig om den "förlorade upplösningen". :) Jag vill bara ha rätt aspect ratio på bilden, jag vill ju inte ha mindre bild att jobba med. Eller tänker jag galet?[/citat] 1. Jepp. De e samma sak. Ska man göra en 16:9 Letterbox-produktion så bör man nog filma i Letterbox - man kan ju inte komponera en bild i 4:3 och sen tro att den ser bra ut när man lägger på balkarna i efterhand. Pannor och hakor försvinner, himlen över berget försvann bakom övre balken, etc... 2. Äkta 16:9 har CCD's som är 16:9. Squeeze har 4:3 CCD's och man gör en "digital anamorf" - trycker ihop bilden - någon större upplösning än 4:3 får du inte - det är ju fortfarande samma antal pixlar på CCD'erna. Förvrängning sker. Resultatet diskutabelt. 0 Quote
Rogge Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 [citat=TDA]Rogge: Men om jag tar in det i ett 16:9 projekt så funkar det ju fortfarande inte på 4:3. Problemet kvarstår. (Visa det inte på 4:3 då, säger du nu). Du säger att du aldrig skulle klämma ihop det, betyder det alltså att du egentligen aldrig skulle använda squeeze-läget?[/citat] Nej, jag säger inte "Visa det inte på 4:3 då" , utan filma inte i Squeezeläget. :) Jag skulle aldrig använda Squeezeläget. Jag har provat och resultatet blev dåligt så därför filmar jag alltid i normalläget, dvs 4:3 utan balkar. Om du vill filma i Squeeze-läget och lägga till balkar efteråt i Premiere Pro: I kameran kan du ställa in så att du på kamerans LCD-skärm ser två stycken "hjälp-balkar" som inte spelas in men som hjälper dig att komponera bilen korrekt utan att pannor/hakor mm försvinner på folk. Men jag rekommenderar inte att filma i Squeezeläget, men det är ju vad jag tycker. Det bästa av allt: Prova dig fram och hitta det du tycker ser bra/snyggt ut. :) [citat=TDA]mjg: Jo, jag bryr mig om den "förlorade upplösningen". :) Jag vill bara ha rätt aspect ratio på bilden, jag vill ju inte ha mindre bild att jobba med. Eller tänker jag galet?[/citat] Upplösning och PAR är två helt olika saker. Oavsett PAR på det du spelar in med en DVX100 så är upplösningen densamma på bilden. I manualen finns beskrivande bilder på skillnaden på kamerans olika inspelningslägen, och där kan du se att oavsett i vilket läge du filmar, Normal eller Squeeze, så får du med exakt samma bildinformation. Du förlorar däremot bildinformation om du filmar med Letterbox. Det är därför det är bättre att filma med "hjälp-balkar" i kamerans LCD-skärm och lägga på balkarna i efterhand om du vill filma med i Squeeze-läget. Prova dig fram och se vilket som passar dig bäst och ger dig bäst resultat! :) 0 Quote
Recommended Posts