Jump to content

Funderar på att köra RAID

badmood

Recommended Posts

Mina filmprojekt har blivit större och längre, från 3-5 minuter

till shower och filmatisering etc. på 90-100 minuter.

Framför allt så av utrymmesbrist, men även prestanda funderar jag

på att köra RAID-0 med två st. S-ata Seagate Barracuda 250GB i RAID-0

Vissa säger att RAID inte gör ngn nytta, andra hävdar motsatsen

Det jag vill åt är framför allt ett snabbare och bättre flow vid scrubbing etc.

Övriga specar för nuvarande dator är -

WinXP - Sp2

2,6 Ghz

1 Gb DDR

Os disc - 40gb Seagate 7200rpm

Video disc - 160gb Seagate 7200 S-ata

Prestandamässigt kommer jag ha nytta av raid ?

[citat=badmood]Mina filmprojekt har blivit större och längre, från 3-5 minuter

WinXP - Sp2

2,6 Ghz

1 Gb DDR

Prestandamässigt kommer jag ha nytta av raid ?[/citat]

Det tror jag helt klar att du kommer få! Svårt att siga om scrubbingen blir jæmnare... Men rent tekniskt får du diskar som kan arbeta snabbare! Och se till att hitta diskar, fett med cash!!! =)

Lyckatill!

Edit: kanske flytta till redigering? eller...?

Tack för svaret Sound_front

Sitter och kollar olika tillverkare, har alltid kört med Seagates Barracuda diskar

De jag tittat på har 8mb cash ser att Maxtor har ett par 250 GB med 16mb

för ungf. eller samma pris.

Är dock lite osäker på Maxtor, och har alltid vart nöjd med Seagate.

Kan det vara värt att testa Maxtor eller ?

-----------------------------------------------

Jafan såg de nu att de fanns ett sådant forum

My bad sorry ! vi avslutar denna tråden här.

-----------------------------------------------

Kommer hårddiskar med "cash" nu för tiden? Var hittar jag sådana diskar? Jag har ett stort problem med mitt ingående "cash-flow" så att säga ;) Mer cash åt amatörfilmarna!

(Jag tror det ni syftar på är cache-minne, observera 'e':et på slutet och stavningen, "ch" inte "sh". Cash betyder som de flesta vet "kontanter")

Ja, jag vet, jag är bra på att märka ord.

[citat=DeCaf]Kommer hårddiskar med "cash" nu för tiden? Var hittar jag sådana diskar? Jag har ett stort problem med mitt ingående "cash-flow" så att säga ;) Mer cash åt amatörfilmarna!

(Jag tror det ni syftar på är cache-minne, observera 'e':et på slutet och stavningen, "ch" inte "sh". Cash betyder som de flesta vet "kontanter")

Ja, jag vet, jag är bra på att märka ord.[/citat]

*hehe* yes! helt klart! mer pengar i diskarna! det ær det enda rætta! hehe!!

thomas! hehe så du syslar med film/video? hehe kul att de va du! såg inte de først! fan va långt hår jag hadde hoss Hanna! hehehe fin film diggar Jonas instats FETT! hehehe Kør på Seagate! (Tryggast) in me mer Cash så får du mer Cache! hehe lyckatill Thomas!

[citat=badmood]Mina filmprojekt har blivit större och längre, från 3-5 minuter

WinXP - Sp2

2,6 Ghz

1 Gb DDR

Prestandamässigt kommer jag ha nytta av raid ?[/citat]

Om du har utrymmesbrist är väl knappast RAID 0 en bra lösning eftersom du halverar diskarnas utrymme med 0 (eller missuppfattade jag någonting nu?).

Skrubbning kan nog underlättas lite av snabbare diskar men det är nog extremt marginellt. Det som gör det segat att skrubba är att processorer har mer att göra när materialet är komprimerat (som med t ex DV som är komprimerat 5:1). Processorer skulle ju älska att jobba med material utan kompresssion (1:1). Då slipper dom ju knappt jobba alls. Däremot måste hårddiskarna jobba oerhört snabbt för att orka langa okomprimerat till processorn hela tiden. I ditt fall sitter flaskhalsen i CPUn. Och säkert en del i mjukvaran. Vilket program använder du? Det är ju nästan bara Avid som genom sin OMF-hantering fixar långfilmsprojekt utan att krokna.

[citat=DeCaf]Kommer hårddiskar med "cash" nu för tiden? Var hittar jag sådana diskar? Jag har ett stort problem med mitt ingående "cash-flow" så att säga ;) Mer cash åt amatörfilmarna!

Ja, jag vet, jag är bra på att märka ord.[/citat]

HAHAHA ! Ja jävlar - tänkte inte alls på de faktiskt

tror de va sound_front som startade ;)

Brukar inte ha några problem med engelska annars

Sound_Front -

Jovisst är det jag som är jag

Självklart har vi träffats hos Hanna o ute på möllan ngn gång me va ?

misstänkte att de va du när jag läste att du gick på filmlinjen...

Munthe -

Om jag inte kommer ihåg fel så är RAID 0 = 250+250= 500

Kan ha fel, hursomhelst så va de så jag hade tänkt mig de skulle bli på ngt vis.

Jag arbetar med Adobe Premiere,

när jag startade med video trodde jag inte att det skulle bli såhär stora projekt.

Har inte alls tittat på Avid speciellt ingående,

finns det demo på deras hemsida att ladda ner och testa kanske ?

När det gäller cpu så har jag med avsikt avvaktat uppgradering

inför dubbelkärnade cpu's, och nu väntar jag ut barnsjukdommarna

på dem och moderkorten etc. Sedan blir det ny cpu.

I huvudsak är det musik jag jobbar med, och där har procerssorn räckt

men än väl, men det är nog som du säger - den svaga länken i kedjan.

Tack för ditt svar

Raid 0 är det snabbaste Raid du kan köra.. så är man ute efter prestanda på diskarna så är detta helt klart ett alternativ. Samt att man utnyttja hela disken.

Dock tycker jag du bör fundera på att uppgradera minnet om du upplever mindre "flow" det behöver inte vara diskarna som sagt. CPUn tror jag kan klara sig ett tag till.

Vidare om du ska köpa Raid så titta på vilket Raidkort som ska driva diskarna, 'internraid' brukar utnyttja RAM-minnet och då får du se upp där. Ett eget raidkort har ju sen sin egen/bättre prestanda beroende på vilket kort osv.. där får man ju gå efter plånboken.. har du "cash" så är det bra om du har helst 64MB minne på kortet så har du säkrat för framtida bruk. Man vill ju alltid kunna bygga ut lite :) .. jag vill

Annars funkar ett billigt för tusenlappen.

Vill man titta på fler alternativ så kanske du ska köpa 10k rpm diskar, dock är det få SATA diskar idag med det varvantalet. Men nått att fundera på iaf.

Har du massa pengar.. så.. ja.. SCSI / Fiber 15k rpm då går det undan :)

[citat=Mannemoviemaker][citat=walfridson]http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_010628_raid.php?page=1[/citat]

Är raid alltså en extärn (förflytt bar) hårdisk? för sån e ju inte svår att hitta....[/citat]

Raid är i regel ett Hårdvarubaserat sätt för datorn att hantera hårdiskar.

Den kan vara "extern" eller intern. Istället för att datorns CPU hanterar diskoperationer så sätter man i ett Raidkort som tar hand om den uppgiften och på så sätt tar man bort en viss belastning från CPUn.

Anledningen till att man kör Raid kan vara Hastighet eller Feltollerans eller båda två.

Exempel - Går en disk sönder i t.ex ett Raid5-system så går ingen data förlorad utan man bara pluggar in en ny, om du har Hotswap-stöd kan du göra det utan att behöva stänga av datorn.

Raid används inte av den normala användaren speciellt mycket pga att det är ofta dyrt att ha ett Raidsystem. Men företag med mycket och känslig data kör med fördel Raidsystem på sina servrar.

Du fick en trevlig länk innan.. läs den så ser du vilka Raidsystem det finns och vad man har dem till.

• 1 year later...

Funderar på att skaffa mig en RAID dels för att själv slippa sitta och göra backupp på data men även för att behovet av mera diskutrymme börjar krypa närmare för varje dag som går.

Målet är först och främst säkerhet men även snabbhet. Någon som vet vad som gäller om jag söker båda delarna? Är det raid 10 jag behöver? Jag har hittat en lösning som stödjer raid 0,1,10 och JBOD. Den stödjer portstandarden eSATA.

Först och främst måste du vara medveten om att RAID INTE är en ersättning för backup. Det enda RAID skyddar mot är hårdvarufel, och det ger således inget skydd mot oavsiktlig (eller avsiktlig) överskrivning eller radering av data eller att filer blir korrupta av andra anledningar på grund av mjukvaran. Skyddar alltså inte mot användarfel! Så backuper bör man fortfarande ta.

RAID 0 ger ju enbart ökad hastighet och körs med minst två diskar. Du får det fulla utrymmet från båda diskarna. Men går en disk sönder förlorar du innehållet på båda.

RAID 1 är en spegling, det vill säga att du använder två diskar och får utrymmet från den minsta av dem (vettigt att köra med lika stora diskar i detta fall, och i samtliga RAID fall faktiskt). Då innehåller båda diskarna samma data, och går en sönder finns ju datan kvar på den andra. Detta ger ingen ökad prestanda, men med rätt lösning ska det inte heller ge någon försämring av prestandan så vitt jag vet.

RAID 10 är en kombination av de två ovanstående lösningarna, där du använder fyra diskar, och får utrymmet från två. Det är alltså en hel del "slöseri" med utrymme, men ger ökad säkerhet och prestanda.

JBOD (Just a Bunch Of Disks) tillför ingenting i detta scenario, då det endast gör att flera diskar ser ut som en.

Så RAID 10 är ju en trevlig lösning för den som har råd och vill ha en massa hårddiskar i datorn! :)

Sen finns ju RAID 5 också som är en mer "ekonomisk" lösning på så sätt att den använder 3 diskar och ger dig utrymmet från två. Däremot får du nog normalt sett ingen prestandaförbättring utan snarare tvärtom. Är dock osäker på hur det är med prestanda om man använder bra RAID kontrollers, är möjligt att de kan ge oförsämrad prestanda eller kanske till och med bättre. Men RAID 5 lösningar som är bra är också ganska dyra tyvärr, så med tanke på hårddiskpriserna nu är det nog inte mer ekonomiskt om man inte ska ha mycket eller dyra diskar.

barnholdt:

Köpte själv en Cupertino QuadBox Infiniband + HighPoint RocketRAID 2322 kort + 4 diskar som jag nu testar att köra i en Raid 5.

Det är visserligen till att läsa stora samplingar.

Raid 5 läser ju fort men skriver inte fort fast med den setup kan man ju såklart välja fler alternativ.

Tänkte skaffa 4 nya diskar för redigering med kommer nog köra dom i Raid 0 då (tror jag).

Du bor väl i Helsingborg och kör Mac om jag minns rätt (?)

Snacka med Olof på Kullander i Malmö - han har bra koll på sånt.

Från dom jag köpte min setup.