Jump to content

Erfarenhet från record-to-disk ???

Peter R

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av record-to-disk? Jag tänker på inspelning från DV-kamera direkt till mobil hårddisk i DV-format istället för eller inklusive bandinspelning. Det finns ju en del olika på marknaden som t.ex Firestore, Citidisk, Quickstream, Pyro osv.

Jag undrar om de var värda pengarna, om de fungerade som de skulle vid inspelning och vid redigering osv osv.

Funderar på att köpa en Citidisk eller Quickstream och vill gärna ha lite tips och råd från någon med erfarenhet.

• 1 month later...

[citat=Peter R]Hej!

Är det någon som har erfarenhet av record-to-disk? Jag tänker på inspelning från DV-kamera direkt till mobil hårddisk i DV-format istället för eller inklusive bandinspelning. Det finns ju en del olika på marknaden som t.ex Firestore, Citidisk, Quickstream, Pyro osv.

Jag undrar om de var värda pengarna, om de fungerade som de skulle vid inspelning och vid redigering osv osv.

Funderar på att köpa en Citidisk eller Quickstream och vill gärna ha lite tips och råd från någon med erfarenhet.[/citat]

Hej igen! Eftersom ingen har svarat på min fråga så tar jag tillfället i akt att svara på den själv. Nu har jag köpt en CitiDISK på 100Gb och den funkar kanonbra - KÖP!!! Inte lika många finesser som vissa andra konkurrenter men å andra sidan billigare utan att det är sämre kvalité. Jag köpte min på Ekab.se.

Är det någon annan som också har CitiDISK eller någon av konkurrenterna så får ni gärna posta dem här. Det vore intressant att höra fler synpunkter.

Grattis att du är nöjd.Har ingen och tänker väl först och främst inte på att komplettera min konsumentkamera med en sådan.Kanske med inbyggd är framtidens melodin.

Frågor bara.Hämtar du strömmen från befintligt batteri? Hur mycket förbrukar HDD eller batteritiden med x Wh batteri?

Uppstarttid?Begränsas den av bandets eller startar inspelningen före bandet?

[citat=Tomas T]Grattis att du är nöjd.Har ingen och tänker väl först och främst inte på att komplettera min konsumentkamera med en sådan.Kanske med inbyggd är framtidens melodin.

Frågor bara.Hämtar du strömmen från befintligt batteri? Hur mycket förbrukar HDD eller batteritiden med x Wh batteri?

Uppstarttid?Begränsas den av bandets eller startar inspelningen före bandet?[/citat]

Jag tar batteri från kamerans batteri eftersom det inbyggda batteriet inte håller speciellt länge. Jag har en JVC GY-DV5000E kamera med V-mount batteri-adapter. Det innebär att jag har CitiDISK baktill mellan batteriet och kameran i en speciell adapter. Hur mycket den förbrukar i batterieffekt har jag faktiskt ingen aning om, kolla på deras hemsida http://www.shining.com. Jag kopplar alltså en liten strömsladd mellan batteriet och disken och sedan en firewiresladd mellan kameran och disken.

Den tar kanske 5-10 sek att starta upp och du kan välja mellan att spela in enbart på CitiDISK eller på både band och CitiDISK samtidigt. Den spelar in när du trycker på kamerans inspelningsknapp eller om du viljer att spela in genom att trycka REC på CitiDISK direkt. Du kan spela upp dina klipp i kamerans sökare/LCD-skärm om du har DV-in på din kamera.

[citat=Lulletott]Tack, bra pris för så mycket utrymme. Verkar den pålitlig?

Hur funkar den tex utomhus nu när det börjar bli kallt ute?

MVH

Rickard[/citat]

Jag har filmat med den utomhus i jävligt kallt väder (tror det var +-0 till -5) i ca 45 minuter och det var inga som helst problem alls. Den var rent av varm när jag stängde av kameran och tog ur CitiDISKen ur sitt fack. Skall det regna eller vara fuktigt skulle jag definitivt använda regnsskydd till kameran och disken. Den verkar vara väl skyddad i sitt originalhölje. Man kan också bära den i ett medföljande "hölje" som du kan fästa i ditt byx-bälte eller stoppa i din innerficka. Lite bökigare förstås...