Gå till innehåll

Extern eller intern hårddisk?


Frodo

Recommended Posts

För videoredigering är en extern HD perfekt, eftersom den kan flyttas till annan redigering/dator.

Raid 0 är snabbare men behövs inte för videoredigeing.

Använder själv en La Cie 250 Gb USB2, fungerar perfekt.

Se till att disken snurrar med 7200 varv

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vandraren]För videoredigering är en extern HD perfekt, eftersom den kan flyttas till annan redigering/dator.

Raid 0 är snabbare men behövs inte för videoredigeing.

Använder själv en La Cie 250 Gb USB2, fungerar perfekt.

Se till att disken snurrar med 7200 varv

 

Lycka till[/citat]

 

Jo extern är perfekt med tanke på att den går att flytta! men då får man ställa sig frågan, fluttar du dina projekt å klipper på andra datorer? Jag har en extern med 1394a en 2,5" på 30GB perfekt att flytta material från exempelvis skolan, vänner å sen hem. Men jag skulle alldrig fått förmig att klippa från den disken! det går för slött! Finns det diskar med lägre rpm än 7200 att köpa idag? Klart det är bra med raid! desto snabbare desto bättre! "videoredigeing" innebär ju mer än DV, Vill du arbeta med lite mer krävande saker än det så kan de va ett bra val att välja S-ATA 2 + raid!

Länk till kommentar
Share on other sites

Var precis på väg att köpa en Lacie P3 / Porshe 250gigare när jag var inne och läste på pricerunners konsumentrecenssioner, tyckte det var lite skrämmande läsning faktiskt. Ser ju ut som hårddisken har kraschat i hälften av fallen, ibland efter en vecka ibland efter ett halvår.

 

Någon som har erfarenhet och kan kommentera detta? Är det denna hårddisken som är felkonstruerad eller kraschar externa hårddiskar i allmänhet oftare.

 

Och till sist, hur hårt kan man egentligen köra externa hårddiskar? Som en vanlig intern hårddisk, dvs ha på den i princip hela tiden man har på sin dator eller är det meningen att man endast skall använda externa i kortare intervall för backup och annars kraschar den?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]Var precis på väg att köpa en Lacie P3 / Porshe 250gigare när jag var inne och läste på pricerunners konsumentrecenssioner, tyckte det var lite skrämmande läsning faktiskt. Ser ju ut som hårddisken har kraschat i hälften av fallen, ibland efter en vecka ibland efter ett halvår.

 

Någon som har erfarenhet och kan kommentera detta? Är det denna hårddisken som är felkonstruerad eller kraschar externa hårddiskar i allmänhet oftare.

 

Och till sist, hur hårt kan man egentligen köra externa hårddiskar? Som en vanlig intern hårddisk, dvs ha på den i princip hela tiden man har på sin dator eller är det meningen att man endast skall använda externa i kortare intervall för backup och annars kraschar den?[/citat]

 

 

Hej! Låter inte bra alls! Vet inget om Porsche disken 6 dens hållbarhet?

Kør med: LaCie Big Disk Extreme with Triple Interface USB 2.0, FireWire 400, FireWire 800 på 500GB hær på Bald film! dom ær Backup diskar så dom kør (inte) helatiden! men har inte haft några problem med dom æn!

På klippegangen hær i filmbyen kør dom med MAC & vældigt många externa diskar! har du bara kylning i kablaget så ska det inte vara några problem! Sjælva disken ær ju en vanlig disk! Så svaret ær ja! Du kan køra med fullt øs!

Länk till kommentar
Share on other sites

Klipper man DV så räcker en extern FireWire gott och väl hastighetsmässigt. Är det dessutom FW 800 så har man mycket goda marginaler. Det finns ingen anledning att investera i SATA om man jobbar med DV. Det är overkill - teknikbögeri.

 

Porchen har dåligt ryckte. Själv har jag kört LaCie dII och LaCie BigDisk - 6 stycken - i flera år utan problem. Jag tror det handlar om tur och otur. har man otur får man ett måndagsex - har man tur så rullar disken klockrent i många år. Oavsett märke...förutom Porchen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]Klipper man DV så räcker en extern FireWire gott och väl hastighetsmässigt. Är det dessutom FW 800 så har man mycket goda marginaler. Det finns ingen anledning att investera i SATA om man jobbar med DV. Det är overkill - teknikbögeri.

 

Porchen har dåligt ryckte. Själv har jag kört LaCie dII och LaCie BigDisk - 6 stycken - i flera år utan problem. Jag tror det handlar om tur och otur. har man otur får man ett måndagsex - har man tur så rullar disken klockrent i många år. Oavsett märke...förutom Porchen.[/citat]

 

Så sant så! Men Teknikbøgeri? bøgeri+teknik?.... hmmm? bygger man en dator som ENDAST skall klippa dv så tar bygger man den inte onødigt snabb! sløseri med pengar bara! men de flesta datorer du køper færdiga anvænder sig av S-ATA! och bygger du sjælv så ær det klokast tycker jag att vælja S-ATA1 om det inte ær en større prisskilnad! ju snabbare diskar desubættre! i alla lægen! ska du rendera sørre projekt så kommer du mærka skilnaden om du har en slø disk eller en snabb! Tack å hej! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]Det är overkill - teknikbögeri.[/citat]

 

Och vad är det för slags "bögeri" som får personer att betala samma pengar för gårdagens teknik (IDE)? Nä, låter korkat. Jag pröjsar hellre tusen spänn för en S-ATA-disk än tusen spänn för en IDE-disk (som dessutom är långsammare).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe][citat=mjg]Det är overkill - teknikbögeri.[/citat]

 

Och vad är det för slags "bögeri" som får personer att betala samma pengar för gårdagens teknik (IDE)? Nä, låter korkat. Jag pröjsar hellre tusen spänn för en S-ATA-disk än tusen spänn för en IDE-disk (som dessutom är långsammare).[/citat]

 

ja - om ens dator har SATA så klart. Det skulle jag också göra. Jag tror inre snubben har SATA på sin dator - alltså måste han också fixa ett SATA-kort och installera det - KANSKE en början till vissa problem med tanke på Wintel och ny hårdvara. Dessutom får man hoppas att den andra datorn också har SATA om han flyttar projekt (jag trodde det var du som diggade standarder ;-)

 

Så - jag rekomenderar en ext. FW-disk. Du behöver inte SATA för att jobba med DV. Om du ändå vill ha SATA så kör på det - men då är det teknikbögeri - och det är inte något fel i det - det är också känslor och alla känslor är viktiga :-D Jag själv hemfaller ofta åt teknikbögeri - men jag rekomenderar det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej SATA har jag då ingen, tror däremot att jag kommer klara mig bra på FW eller USBII. Klipper inga jätteprojekt utan tänkte lagra flera projekt på den externa och sedan lägga in dom på min interna när jag jobbar med dom.

 

Hur som helst så skippar jag Lacie Porshen, verkar för osäker, får bli någon annan Lacie eller en maxtor eller något! Tack för synpunkter!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane]Nej SATA har jag då ingen, tror däremot att jag kommer klara mig bra på FW eller USBII. Klipper inga jätteprojekt utan tänkte lagra flera projekt på den externa och sedan lägga in dom på min interna när jag jobbar med dom.

 

Hur som helst så skippar jag Lacie Porshen, verkar för osäker, får bli någon annan Lacie eller en maxtor eller något! Tack för synpunkter![/citat]

 

FW är bättre än USB2. USB2 lastar ner processorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mjg]FW är bättre än USB2. USB2 lastar ner processorn.[/citat]

Fast en nackdel med FW jämfört med USBII måste ju vara det faktum att jag på min laptop bara har ett FW uttag. Detta gör det ju omöjligt för mig att flytta film direkt mellan hårddisk och kamera.

 

Men, ja ska se vad jag kan hitta. Min smärtgräns ekonomiskt ligger väl runt 1500:- kanske en liten bit över. Maxtor OneTouch ligger väl däromkring. Någon som har andra tips på vettiga externa hårddiskar?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Hane][citat=mjg]FW är bättre än USB2. USB2 lastar ner processorn.[/citat]

Fast en nackdel med FW jämfört med USBII måste ju vara det faktum att jag på min laptop bara har ett FW uttag. Detta gör det ju omöjligt för mig att flytta film direkt mellan hårddisk och kamera.

 

Men, ja ska se vad jag kan hitta. Min smärtgräns ekonomiskt ligger väl runt 1500:- kanske en liten bit över. Maxtor OneTouch ligger väl däromkring. Någon som har andra tips på vettiga externa hårddiskar?[/citat]

 

Varför då? FW tillåter 128 kedjekopplade enheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...