Gå till innehåll

Bluescreen - färgkod


Buggybulldozer

Recommended Posts

0000FF?

 

eller kanske 000,000,255?

 

den riktigt korrekta färgen kallas nog primatte och är lite självlysande om jag kom ihåg korrekt. Men som vanligt (sök lite och du hittar massor av liknande trådar) så är det enda som behövs en kulör som det finns så lite som möjligt ut i förgrunden. En del gånger används så udda färger som Rött, Rosa och Gult, men inte med människor utan med diverse miniatyrarbeten.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]0000FF?

 

eller kanske 000,000,255?

 

den riktigt korrekta färgen kallas nog primatte och är lite självlysande om jag kom ihåg korrekt. Men som vanligt (sök lite och du hittar massor av liknande trådar) så är det enda som behövs en kulör som det finns så lite som möjligt ut i förgrunden. En del gånger används så udda färger som Rött, Rosa och Gult, men inte med människor utan med diverse miniatyrarbeten.[/citat]

 

Ja, problemet är ju att du inte kan skapa ett material som har färgen 0,0,255 i RGB som du säger (om det inte lyser i sig självt), med tanke på att RGB är det additiva systemet som bara funkar på ljus. CMYK är det system som normalt inom tryck används för att beskriva färger på tryck-saker, och är väl mer lämpat kanske. Men i vilket fall så är det väl lite svårt att ge en exakt färg ett material skall ha, med tanke på att det ljus man belyser det med har väldigt stort inflytande på vilken färg ögat (eller kameran) i slutänden registrerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljussättningen spelar mer roll än själva färgen på duken. Har man en perfekt duk betyder det inte perfekt resultat.

 

Se till att ljussätta duken utan att få skuggor från annat, ljussätt objektet/skådespelare med ljus snett frammifrån från både höger och vänster. Ljussätt oxå objektet bakifrån från sidorna så att bluescreenens färg inte smittar av sig på objektet.

 

Det är en väldigt kompliserad process och svår att få snygg, men det finns dom som lyckas.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=art]Ljussättningen spelar mer roll än själva färgen på duken. Har man en perfekt duk betyder det inte perfekt resultat.

 

Se till att ljussätta duken utan att få skuggor från annat, ljussätt objektet/skådespelare med ljus snett frammifrån från både höger och vänster. Ljussätt oxå objektet bakifrån från sidorna så att bluescreenens färg inte smittar av sig på objektet.

 

Det är en väldigt kompliserad process och svår att få snygg, men det finns dom som lyckas.[/citat]

 

tack, dock jobbar med greenscreen varje vecka så faktan kännde jag redan till. blev bara nyfiken om det fanns nån exakt färgkod för den blåa färgen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

ok.. jag vet att detta är en gammal tråd, men för alla ni som ska till färgaffären och köpa chroma färg på tillblandning kanske behöver en färgkod i CMYK?

 

iallafall "chroma-grön" = C 63% (ska vara 51 men det är ej tryckbart)

M 0%

Y 100%

K 0%

 

jag är inte säker påp att det stämmer men om man lägger in en kod för RGB i photoshop och kollar på samma färg för CMYK så står det så iallafall...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...