Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har ett stort problem med Adobe Aftereffects 6.5 pro. Om jag exempelvis importerar ett klipp från premiere ( Full DV-AVI) Lägger några effekter, lagermasker och andra korrigeringar på det, så får jag fruktansvärda kvalitetsförsämringar vid export.

Jag gör de färdiga filmerna i lossless Full DV-avi. Ibland blir filmklippen pixliga, ibland beter dom sig precis som att klippet i sig inte är renderat och ibland hackar dom ( Beter sig som att processorn inte orkar driva klippen framåt)

Varför har jag dessa problem med kvalitén?? Beror det på att jag jobbat med Mini-dv klipp, och att det genom sin dåliga kvalité (m-jpg) gör att mina klipp försämras?? Skulle det underlätta om jag jobbar i DV-cam formatet istället?? Någon som kan svara på min fråga? Jag har bollat detta på många forum, och inte fått ett enda svar.

/ Peter

Posted

- Vad har du för kamera och hur fångar du från kamera till Premiere?

- Vad har du för exportinställningar när du exporterar från Premiere?

- Vad har du för exportinställningar när du exproterar från AE?

- Hur blir kvaliteten på klippen i Premiere, innan du öht använt dom i AE?

- Vilken version av Premiere använder du?

Posted

Ovanstående frågor är bra och behöver nog besvaras för att kunna ge ett fullgott svar. Problemet ligger i alla fall inte i att du jobbar med miniDV, för det ska inte bli några större kvalitetsförsämringar av dem genom att du modifierar dem lite i AE. Ser klippen bra ut i premiere ska de se bra ut även i AE.

Det hela kan ju bero på flera saker. Att du renderar med något annat än full kvalitet eller upplösning kanske? Lite konstigt att du skriver lossless full DV-avi, trodde att DV-Avi innebar att det var komprimerat med DV-codec.

Att klippen hackar när du spelar upp dem beror möjligen på att du renderat ut dem i lossless, det vill säga okomprimerat. Normalt klarar datorn inte av att spela upp dessa filer i realtid med tanke på att den inte hinner läsa data från hårddisken tillräckligt fort.

Men som sagt, svara på ovanstående frågor så kan vi säkert ge dig mer hjälp.

Posted

Det låter som att det är så svårt att lyckas åstakomma dom där felen du beskriver att jag misstänkar att du har nåt fel på din dator.

Ett av felen du gör är att du troligtvis renderar ut en preview med allt ställt på draft.

Posted

[citat=Rogge]- Vad har du för kamera och hur fångar du från kamera till Premiere?

- Vad har du för exportinställningar när du exporterar från Premiere?

- Vad har du för exportinställningar när du exproterar från AE?

- Hur blir kvaliteten på klippen i Premiere, innan du öht använt dom i AE?

- Vilken version av Premiere använder du?[/citat]

Nu har jag kollat upp inställningarna i Aftereffects lite bättre. Jag vet inte varför jag "yrade" om DV-avi vid export...

-Jag använder en PD150, och fångar via Firewire utan kompression

-När jag gjort klart allt på timelinen och går upp i rullgardinsmenyn och väljer make movie, så står inställningarna på "Settings = Best settings (720 x 576) Output module= Lossless Video for Windows" Skulle det göra skillnad om jag kör ut det i Quicktime??

- Kvaliteten i Premiere blir jättebra även om jag jobbat med mycket effekter

- Jag använder Premiere Pro 7.0

Posted

[citat=DeCaf]Ovanstående frågor är bra och behöver nog besvaras för att kunna ge ett fullgott svar. Problemet ligger i alla fall inte i att du jobbar med miniDV, för det ska inte bli några större kvalitetsförsämringar av dem genom att du modifierar dem lite i AE. Ser klippen bra ut i premiere ska de se bra ut även i AE.

Det hela kan ju bero på flera saker. Att du renderar med något annat än full kvalitet eller upplösning kanske? Lite konstigt att du skriver lossless full DV-avi, trodde att DV-Avi innebar att det var komprimerat med DV-codec.

Att klippen hackar när du spelar upp dem beror möjligen på att du renderat ut dem i lossless, det vill säga okomprimerat. Normalt klarar datorn inte av att spela upp dessa filer i realtid med tanke på att den inte hinner läsa data från hårddisken tillräckligt fort.

Men som sagt, svara på ovanstående frågor så kan vi säkert ge dig mer hjälp.[/citat]

Jag uttryckte mig fel när jag nämnde att jag exporterade i Lossless Full DV-avi. (Se svar på annat inlägg)

"Att klippen hackar när du spelar upp dem beror möjligen på att du renderat ut dem i lossless, det vill säga okomprimerat. Normalt klarar datorn inte av att spela upp dessa filer i realtid med tanke på att den inte hinner läsa data från hårddisken tillräckligt fort." -Hur ska jag gå tillväga för att bibehålla full kvalitet och titta på klippen utan att dom hackar?? Måste jag exportera ut dem till ett band igen eller??

Posted

[citat=Astral]-När jag gjort klart allt på timelinen och går upp i rullgardinsmenyn och väljer make movie, så står inställningarna på "Settings = Best settings (720 x 576) Output module= Lossless Video for Windows" Skulle det göra skillnad om jag kör ut det i Quicktime??[/citat]

Från AE bör det vara Microsoft DV PAL 48Khz valt under Output Module, om det är vanlig video du skall exportera. (Det finns säkert fler åsikter...)

Jag undrar fortfarande hur du exporterar klippet från Premiere Pro, inställningar och format. :)

Posted

+ det går inte att ta in video från en PD170 över firewire utan kompression. Kompressionen är 5:1. Det är det som är DV. 3,6MB/sek. Lossless (Video for Windows) ligger ju närmare 100MB/sek (och det är därför du har problem att spela upp filen).

Posted

[citat=Rogge][citat=Astral]-När jag gjort klart allt på timelinen och går upp i rullgardinsmenyn och väljer make movie, så står inställningarna på "Settings = Best settings (720 x 576) Output module= Lossless Video for Windows" Skulle det göra skillnad om jag kör ut det i Quicktime??[/citat]

Från AE bör det vara Microsoft DV PAL 48Khz valt under Output Module, om det är vanlig video du skall exportera. (Det finns säkert fler åsikter...)

Jag undrar fortfarande hur du exporterar klippet från Premiere Pro, inställningar och format. :)[/citat]

Jag tar bara ett färdigintankat klipp från binnen. Inställningarna när jag tittar under export moviesettings från Premiere är Microsoft DV AVI ( DV PAL)

Posted

[citat=Munthe]+ det går inte att ta in video från en PD170 över firewire utan kompression. Kompressionen är 5:1. Det är det som är DV. 3,6MB/sek. Lossless (Video for Windows) ligger ju närmare 100MB/sek (och det är därför du har problem att spela upp filen).[/citat]

Tack för hjälpen!!

Då kan jag passa på att fråga en annan sak jag undrar över. Om man vill få mindre kompression på materialet man tankar in. Måste man då ha vissa hårdvarunycklar inmonterade i datorn?? När jag jobbade med AVID newscutter så kopplade man bandaren till ett rack som var monterat från ett kort i datorn.

Finns det något bandformat som datorn inte omvandlar till Mjpg, eller finns det vissa inställningar i exempelvis AVID, MEDIA 100, eller Final cut pro som ändrar omvandlingen vid intankning??

Posted

Jag hade liknande problem när jag först började använda AF, men till slut så tror jag att jag fixade det genom att byta compressor från standardvalet cine-nånting till uncompressed eller någon annan... Detta problem har det visat sig blir automatiskt när jag installerar AF6.5 och det känns som ett väldigt udda val av Adobe att göra standardinställningar som ger otvetydigt taskiga resultat...

prova att testa andra komprimeringar eller kör uncompressed... det ska finnas något där som hjälper...

Är DV baserat på mjpeg? hm kanske det.... vill du ha helt okomprimerat bildflöde på kameran så är det nog bara film som kan hjälpa...vad jag vet så är det kameran som gör komprimeringen innan den läggs på band/streamas ut.

Posted

[citat=Astral]Finns det något bandformat som datorn inte omvandlar till Mjpg, eller finns det vissa inställningar i exempelvis AVID, MEDIA 100, eller Final cut pro som ändrar omvandlingen vid intankning??[/citat]

Jag undrar precis som jmalmsten ang Mjpeg - Använder sig verkligen PD170 av Mjpeg?

Jag är inte så hemma på olika codecs men vet att en del, dock inte alla DV-kameror, använder sig av Mjpeg. Jag tvivlar iaf på att PD170 använder sig av det. :)

Posted

Nej. PD170 använder inte mjpeg. Strömmen som skickas genom FireWire heter DV25.

Hårdavrunycklar? Jag tror att du tänker på vanlig videohårdvara, Astral. Avid använder flera olika hårdvaror som t ex Meridien eller Mojo. Det är hårdvara som tar in strömmen analog komponent eller komposit eller digitalt /via SDI) till online eller offline codecs.

Avid-hårdvaran funkar bara med Avid. DeckLink funkar med FCP, PPro och Vegas. Sedan finns det lösningar från Aja. Jobbar man med lägre kompressioner behövs snabba diskar. 100 MB/sek sustained read/write brukar vara ett minimum.

Och det där med att AE skulle komma med felakriga inställningar? Vad skulle vara rätt? DV? Sitter man och jobbar med AE som proffs känns inte DV som det naturliga valet. Det sköna med AE är ju JUST att det är så öppet och kan jobba med så många olika format. Det är AEs stora styrka.

Posted

[citat=Rogge][citat=Astral]-När jag gjort klart allt på timelinen och går upp i rullgardinsmenyn och väljer make movie, så står inställningarna på "Settings = Best settings (720 x 576) Output module= Lossless Video for Windows" Skulle det göra skillnad om jag kör ut det i Quicktime??[/citat]

Jag undrar fortfarande hur du exporterar klippet från Premiere Pro, inställningar och format. :)[/citat]

Varför "bör" det vara Microsoft DV PAL som skall vara valt om man vill exportera video egentligen? Det beror väl på vad man skall göra med klippet. Att komprimera saker med lossy codecs (som DV ju är) ger ju alltid kvalitetsförsämringar, och ju fler gånger du gör det, desto sämre blir det. Själv renderar jag ut okomprimerat i många fall, åtminstone då det rör sig om kortare snuttar och speciellt om jag skall använda dem tillsammans med andra effekter i andra projekt i AE.

Själva slutrenderingen man gör beror ju på mediat som det skall distribueras på. Ska det på DVD? DV? Webben? VCD? Det är ju det som avgör känns det som för min del. Sedan finns det ju förstås ett flertal "lossless" codecs som gör att filen blir bra mycket mindre än "no compression", men utan kvalitetsförlust. Sök på Google efter "lossless video codec" så hittar du nog ett gäng.

Men skall filmen spelas upp på datorn är nog ett annat format än "no compression" att rekommendera, då vanliga hemdatorer i alla fall sällan klarar av det i realtid.

Men som sagt, lo

Posted

[citat=DeCaf][citat=Rogge][citat=Astral]-När jag gjort klart allt på timelinen och går upp i rullgardinsmenyn och väljer make movie, så står inställningarna på "Settings = Best settings (720 x 576) Output module= Lossless Video for Windows" Skulle det göra skillnad om jag kör ut det i Quicktime??[/citat]

Varför "bör" det vara Microsoft DV PAL som skall vara valt om man vill exportera video egentligen? Det beror väl på vad man skall göra med klippet. Att komprimera saker med lossy codecs (som DV ju är) ger ju alltid kvalitetsförsämringar, och ju fler gånger du gör det, desto sämre blir det. Själv renderar jag ut okomprimerat i många fall, åtminstone då det rör sig om kortare snuttar och speciellt om jag skall använda dem tillsammans med andra effekter i andra projekt i AE.

Själva slutrenderingen man gör beror ju på mediat som det skall distribueras på. Ska det på DVD? DV? Webben? VCD? Det är ju det som avgör känns det som för min del. Sedan finns det ju förstås ett flertal "lossless" codecs som gör att filen blir bra mycket mindre än "no compression", men utan kvalitetsförlust. Sök på Google efter "lossless video codec" så hittar du nog ett gäng.

Men skall filmen spelas upp på datorn är nog ett annat format än "no compression" att rekommendera, då vanliga hemdatorer i alla fall sällan klarar av det i realtid.

Men som sagt, lo[/citat]

Om vi säger såhär. Det jag är intresserad av är att redigera min film i Premiere, Ta in vissa sekvenser i AE. Lägga effekter, lagermasker och annat på dem. Ta in dem i Premiere igen. Göra klart min film och sedan exportera till DV-band. Vad rekomenderar du för inställningar i Premiere/ AE för detta ändamål???

/ Peter

Posted

[citat=Munthe]Nej. PD170 använder inte mjpeg. Strömmen som skickas genom FireWire heter DV25.

Hårdavrunycklar? Jag tror att du tänker på vanlig videohårdvara, Astral. Avid använder flera olika hårdvaror som t ex Meridien eller Mojo. Det är hårdvara som tar in strömmen analog komponent eller komposit eller digitalt /via SDI) till online eller offline codecs.

Avid-hårdvaran funkar bara med Avid. DeckLink funkar med FCP, PPro och Vegas. Sedan finns det lösningar från Aja. Jobbar man med lägre kompressioner behövs snabba diskar. 100 MB/sek sustained read/write brukar vara ett minimum.

Och det där med att AE skulle komma med felakriga inställningar? Vad skulle vara rätt? DV? Sitter man och jobbar med AE som proffs känns inte DV som det naturliga valet. Det sköna med AE är ju JUST att det är så öppet och kan jobba med så många olika format. Det är AEs stora styrka.[/citat]

Låter tryggt att PD´n inte använder sig av Mjpg. Jag läste en artikel om Mini-dvformatet där det påstods att ALLA kameror som filmar i nämnda format gör rutorna till Mjpg. Har en annan billigare modell på jobbet som jag är nästan helt säker på gör det dock ( Panasonic NVGS 120) Men det är som sagt en kamera i en helt annan prisklass.

Posted

[citat=Astral]

Om vi säger såhär. Det jag är intresserad av är att redigera min film i Premiere, Ta in vissa sekvenser i AE. Lägga effekter, lagermasker och annat på dem. Ta in dem i Premiere igen. Göra klart min film och sedan exportera till DV-band. Vad rekomenderar du för inställningar i Premiere/ AE för detta ändamål???

/ Peter[/citat]

Jag har tyvärr inget helgjutet bra svar på den frågan, och jag söker ett själv. Har du inte lagt på några effekter eller så i Premiere TROR jag att du kan rendera ut till DV utan recompression utan kvalitetsförlust. (Detta är jag dock inte alls säker på). Annars kan ju DebugMode Frameserver http://www.debugmode.com/frameserver/ (gratis) vara ett bra alternativ. I alla fall om du har mycket minne och processor, då kan du frameserva från Premiere utan att behöva rendera ut det. Tyvärr går det inte att frameserva från AE, så det är inget alternativ där.

DV fungerar nog bra att rendera ut till i de flesta fall, men det ger en kvalitetsförlust, och det bör man i alla fall vara medveten om. Det enda bättre alternativet jag kommer på är dock någon form av lossless codec, men pratar vi längre filmer här så kommer det hela ta grymt mycket plats. Har nyligen avslutat arbetet med en 15 minuters kortfilm och den tar okomprimerad upp ca. 30 GB. Då körde jag dock okomprimerat från Premiere till AE, och likadant åt andra hållet igen.

Men om någon annan har några bra lösningar på detta får ni gärna säga till.

Posted

[citat=DeCaf][citat=Rogge]Från AE bör det vara Microsoft DV PAL 48Khz valt under Output Module, om det är vanlig video du skall exportera. (Det finns säkert fler åsikter...)[/citat]

Varför "bör" det vara Microsoft DV PAL som skall vara valt om man vill exportera video egentligen? Det beror väl på vad man skall göra med klippet.[/citat]

Jag skrev bör efterssom jag är osäker samt en mycket ovan användare av AE. Det var därför jag också lade till "det finns säkert fler åsikter..." så att någon/några med bättre kunskap än min kunde rätta mig. :)