Jump to content

Finansiering

final_cut

Recommended Posts

Finansiering av amatörproduktion:

Om man omger sig med folk som arbetar gratis till att börja med, under förutsättningen att man själv skrivit manus, regisserar och producerar, då kan ju ingen komma att säga att man behandlar medarbetare orättvist - om nåt så har man lagt ner dubbelt så mycket arbete som skådespelarna och inte fått ett öre för det, liksom dem. När produktionen är färdig och filmen är redo att säljas (om det kommer till det) så tar man med de arbetstimmar som lagts ner på den av medarbetare och skådespelare och utifrån det kommer överens om en summa pengar som ska betalas ut så att alla ska kunna få nåt för besväret.

Har nån försökt arbeta på detta sätt?

[citat=alpha60]Det där kallas "deferred payment" och är typ standard inom indiefilmsproduktion. Så ja, det är många som gjort så.[/citat]

Knappast i USA, väl? En amerikansk independent-produktion är väl som en svensk storproduktion (Fucking Åmål?)... Tror inte att Vincent Gallo spelade in Buffola 66 på detta sätt. Eller? Även om det är bra att veta att det redan finns ett begrepp för arbetssättet och att det för en gång skull inte är jag som är den "galna proffessorn".

nja det beror helt på, jag håller på och säljer min film nu till en summa pengar nu och det är polare som har ställt upp gratis och en annan kompis som skrivit musik. de kommer få en middag alternativt vanlig ersättning för 2 dagars jobb fats jag kommer få ut en hel del mer men det spelar ingen roll, jag har skrivit, producerat, regisserat, klippt filmen så det är inte mer än rättvist. jag har inga kontrakt med de o de behöver inte veta vad jag har fått för min film.

mina skådespelare får ett varsit ex av filmen på dvd och en härlig filmfestivalsvisning. :)

De ställde upp gratis. och gartis är gratis. Pengar kan man inte komma o snacka om i efterhand.

Så de pengar jag drar in = ny budget till nästa film. ;)

[citat=final_cut]Knappast i USA, väl?[/citat]

Definitivt i USA där begreppet kommer ifrån. Kanske inte "Miramax-bluffindie" (skönt gammalt 90-tals uttryck) typ Gallo men däremot riktiga garagefilmer som det görs tusentals av varje år. 99% av dessa får aldrig distribution så deferred payment == no payment vilket alla ska vara på det klara med.

/Fredrik