DeCaf Posted October 18, 2005 Share Posted October 18, 2005 Hej, Skulle redigera en flerkamera-upptagning (3 kameror) av en teaterföreställning. Då jag inte hittat något bra sätt att göra detta på i Premiere Pro 1.5 så tänkte jag testa med Avid Xpress Pro som jag läste någonstans kunde göra sådant. (Vet nån hur man gör i Premiere på ett bra sätt som inte inkluderar att man lägger alla tre klippen ovanför varandra i en sequence och sen sitter med "razor" och klipper och tar bort bitar av dem, så säg gärna till). Hur som helst, till frågan... Jag hade alltså capturat avi'er i premiere, och ville importera dessa i Avid. Men varför tar det sån evinnerlig tid att importera dessa AVI'er i Avid? Det är ju snudd på att det skulle gå fortare att captura om dem. Först kör den ju nån importering av audio och sedan vad den kallar "Fast import of video from QT" vilket inte är det minsta "fast" (snabbt) överhuvudtaget, typ 10 minuter för ett 20 minuters klipp, och var den får QT från förstår jag inte. Under tiden jobbar hårddisken frenetiskt... Mycket irriterande, med tanke på att det inte tar någon som helst tid att ta in dem i Premiere. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lulletott Posted October 18, 2005 Share Posted October 18, 2005 Vilken typ av AVI är det? AVI är ett enda problem i AVID, om jag var du så skulle jag göra en ny capture, du kommer i alla fall att spara tid eftersom du inte behöver göra en massa onödiga cuts i AVID XPRESS PRO, utan istället bara byta kameravinkel när du känner för det, dessutom går det utmärkt att trimma klippen. / Rickard 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simulacra Posted October 18, 2005 Share Posted October 18, 2005 Grejen är ju att Avid konverterar filerna till OMFI-format eftersom det är i det formatet avid jobbar, även premiere gör ngt liknande, enda skillnaden är att det körs i bakgrunden. Jag skulle nästan råda dig att göra en capture igen inifrån avid, sedan kan du köra "multicam editing" under menyn tools, efter det så finns det olika recept på hur man ska klippa, jag dras åt att göra just såsom du inte vill eftersom jag är ljudtekniker i grunden och gillar att jobba med flera kanaler samtidigt i pro tools mm. Men i avid är det även vanligt att man sätter in/out points och lägger klippen i den ordning men vill, alternativt kan man dela upp materialet i olika "scener" och sedan lägga dem i den ordning du vill, efter det kan du finjustera klippen med slip/slide-trim Det finns lite gratistutorials på avid.com som du kan kika lite på... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DeCaf Posted October 19, 2005 Author Share Posted October 19, 2005 Premiere konverterar bara ljudet mig veterligen, och det gör den till 32-bitars 48kHz om jag minns rätt för att minimera kvalitétsförluster vid modifiering av ljudet. Men tack för svaren i alla fall, konverteringen till OMFI var tydligen det jag hade missat. Hade ju varit trevligt att få bestämma var klippen hamnade men .. jaja, det går säkert nånstans det också... Premiere känns definitivt mer intuitivt hur det funkar för en som är van vid Adobe-program. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts