Gå till innehåll

Kanske det elakaste manuset ni läst...


JichaelMackson

Recommended Posts

Fick en kreativ chock för tre veckor sedan... å klottrade ner 4 sidor med oläslig text.. från början var det tänkt som dockfilm, men ligger just nu närmare teater å kortfilm...

 

Ämnet är inte det gamla vanliga gulligullet utan baserat på Nikanors Teratolgens underbara karaktärer, Morfar å Pyret...

 

Dessutom skulle den vara billig att producera.. dock så krävs bra skådespelar insatser..

Länk till kommentar
Share on other sites

Att göra en film i nuvarande version skulle jag avråda. Helt enkelt för att den fungerar precis lika bra som radioteater, och då behövs det ju inte göras till film. Teater uttalar jag mig inte om.

 

Nu har jag inte läst boken utan bara hört utdrag ur den. Men storyn på det stora hela är egentligen bara ett skeende och inte en historia med början och slut. Texten i inledningen lägger ju upp en story som heter duga, så det tycker jag du skulle utnyttja.

 

Men jag tackar dig för att du fick upp den här boken i "top of mind" och försåg mig med författarens namn. Jag ska ta mig till biblioteket och låna mig en kopia, för jag har haft för avsikt att läsa det ett tag nu.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att i följande skick så gåre inte för en utomstånde att göra korrektfilm av denna.. Den har dialogerna, men jag har valt att inte skriva ner den exakta handlingen på vissa ställen, då det är oklart vart krutet i storyn ska ligga än så länge... å det blir tight om man gör en rulle på 15 min om man ska hinna med D, A B C upplägget.. samt få med den udda relationen mellan Morfar å Pyret och dess kärlek samt att förklara hur morfar blev den han är..

 

Radioteater av "älderomsorgen i kågedalen" har redan gjorts... Detta manus följer inte bokens handling, förutom den inledande skapelsemyten som karaktären Morfar berättar... kunde verkligen inte utesluta den gigantiska dialogen, i en annars ganska fristående berättelse.. Även om det finns element i boken som direkt kan speglas i manuset.

 

Berättelsen är ingen klassisk saga med en början och ett förklarande lyckligt slut. Jag känner snarare att jag vanhedrat författaren med att jag byggt just en början och ett slut...

 

Om man ska ta spoila lite av handlingen för att framhäva det som gör den lite unik, så är det:

A) Långa monologer

B) Vuxnas ansvar över barn, dels som förebild och dels som föräldrer.

Pojken "Pyret" är inte sinnesslö utan han formas av sin morfar att tro att det är samhället som är sjukt och hemskt.. detta leder till isolation och misstro mot samhället som i sin tur vänder honom ryggen. Pyret förstår tillexempel tyska och smygläser vuxen litteratur, samt pratar normal begåvat dock med en tioårings naivitet men endå skrämmande lillgammal...

 

Trots att han mer eller mindre misshandlas fysiskt och psykiskt av sin morfar så håller Pyret, morfar sin kär och kan inte tänka sig ett liv utan honom. Hela berättelsen kretsar kring varför pojken tar sitt liv när han väl har "räddats".

Även i Morfars något manusluddiga död(där han blir så upphetsad av sin sadism att han får en hjärtattack), finns det utrymme för ett härligt bildspel av hur Morfar blev den han blev.. att han var med i SS var ju inte direkt något som ansågs vara ondska i WW2-Sverige.

 

Tanken är att göra en ganska radikal "fransk" kortfilm med mycket ångest och tabubelagda ämnen. Lite värre än "Salo eller sodom" men inte lika tydlig politisk anknytning utan snarare mer mörk mänsklig skildring med ett fågelfritt perspektiv där jag varken hyllar eller sågar det som hänt.

 

Adam88:

Nikanor Teratolgen är i min och många andras ögon kanske det största som hänt författar sverige sen Lagerkvist om än väldigt okänd hos allmänheten. Min formatering bör inte störa berättandet/storyn(om jag nu ska tro de kompisar som läst den) även om frontpage version har knipsat bort lite: Vi, å sådana ord. ... Ge den ett försök du kommer nog skratta trots att den är brutal å vedervärdig! kanske just därför...

 

Oj, hoppas jag fick ut mig det jag ville ha sagt

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=JichaelMackson]

Adam88:

Nikanor Teratolgen är i min och många andras ögon kanske det största som hänt författar sverige sen Lagerkvist om än väldigt okänd hos allmänheten. Min formatering bör inte störa berättandet/storyn(om jag nu ska tro de kompisar som läst den) även om frontpage version har knipsat bort lite: Vi, å sådana ord. ... Ge den ett försök du kommer nog skratta trots att den är brutal å vedervärdig! kanske just därför...[/citat]

 

Vill inte göra dig ledsen, men känner att jag bara måste upplysa om att alla människor har inte samma smak.

Och jag orkar verkligen inte läsa det i det skick det just nu är, oavsett hur dråpligt rolig eller vedervärdig den än är.

Med den formateringen och den dialogen/monologen som är flera tusen mil blir det jobbigt för ögonen fort.

Och jag är ledsen att säga det, men många av mina vänner säger också att mina grejer funkar bra när de läst det. Det avskyr jag dem för. Pröva det du också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sa bara att mina kompisar tyckte det gick att läsa, har själv extremt svårt att förstå mig på och finna stämning och rytm i andras manus(speciellt stora erkända). Sa ingenting om att de tyckte det var speciellt bra heller, två av sju tycker den är bra ungefär. Någon har sagt för vulgär. Men... vi lever trots allt i Liza Marklund å Håkan Nesser tider och Darin säljer bättre än Bob Dylan... Det släpps två nostalgiska 50-tals filmer på bio osv... så alla tycker inte om detta, än mindre finner det speciellt roligt... Misantropi(Världshatare, föraktare) är givetvis inget ämne som tilltalar alla, men å andra sidan så är överdrivna misantroper jävligt roliga... men samtidigt jävligt läskiga...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...