Gå till innehåll

spielberg uppfinner 3d-bio


jmalmsten

Recommended Posts

I expressen idag läste jag en liten notis (sid 26 torsdag den 13 oktober) om att Stephen Spielberg ska ha uppfunnit en ny bio standard för 360 graders film, han har redan uppfunnit tekniken men ville inte uttala sig närmare på grund av arbetet med patentverket... Är det någon som vet mer om detta? Har det överhuvudtaget något att göra med Camerons mastodont-3d-Battle Angel-projekt? Spielbergs uttalande låter som att han försöker återuppliva VR-brillorna som aldrig kom. Camerons låter som ett försök att lyckas där Rodrigues misslyckats... men även Cameron väntar på ny bio-teknik(bio som i cinema, inte cybernetik, mind you) som han hoppas ska vara tillräckligt utbredd till 2007 när han släpper sin film...

 

Vad är egentligen på gång där på annersija atlanten egentligen? Eller har jag bara hoppat efter slutsatser för mycket?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tidigare läst en del notiser om arbetet med 3D-bio. Spielberg, Lucas & Cameron är väl alla ivriga anhängare. Men frågan är om publiken vill ha 3D? Jag vet att jag iaf inte är intresserad, hoppas detta slutar som tidigare 3D, Lukt etc experiment...

 

Fan vilken bakåtsträvare jag är... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

har svårt att tänka mig hur vettig 3D bio ska fungera rent narritativt...

 

Betraktaren blir ju en del av scenen och hur skam man då lösa sådana små saker som åksjuka, vertigo och alla andra fobier som folk har?

Jag förutsätter ju nu att vi har en högupplöst 3D bio... som är som kan uppfattas som VR annars är det ingen mening med 3D Bio IMNSHO.

 

Man kan ju experimentera med tanken att Bio och spelindustrin gårsamman och gör en "film" där du är huvudpersonen och beroende på hur du agerar så utvecklas historien åt olika håll....Kul tanke, men tekniskt komplicerad och nästan omöjlig med dagens teknik (iaf innom rimmlig budget)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, det var nytt för mig.

 

Frågan är väl snarare om det kommer att byggas nån biograf här som kan ta formatet? Jag tror snarare att det slutar som med 72 mm filmen och kosmonova. En enda biograf och några naturfilmer. Spelfilmer görs för bred publik. Finns det ingen möjlighet för att få en bred publik, så vill ingen satsa på det nya formatet.

Länk till kommentar
Share on other sites

TDA: jo, att de har varit anhängare till utvecklingen av 3d-film har jag anat själv, Cameron gjorde ju Terminator 2 3D(som jag gärna vill se) och Lucas är ju ingen nybörjare inom avancerad teknik, men att spillbläck själv skulle ha uppfunnit tekniken som han säger ska göra det möjligt var det nya för mig.

 

hehe... det cirkulerade kring första april för något år sedan rykten om en reality-pack till gamekuben, som skulle generera lukter... Tänk bara att spela MGS och fienden kastar in en tårgasgranat. blev riktigt besviken när det inte var sant... luktoTVn är ju en gammal klassiker. färgtv med nätstrumpa en annan. så jag bortser ju inte ifrån att det kan röra sig om bara just rykten.

 

DanyaelX: Det man skulle kunna göra för narrativiteten är ju att ha kontroll över vart man tittar... men utan svindyra VR-brillor på varje skalle så har jag svårt att förstå ens det. Om man inte räknar in matrixuppkoppling via nervimpulser, och då kan vi ju börja tänka på kusliga känslor när åskådaren har noll kontroll på vad hon får se och gör. Rödgröna glasögon finns ju också, men dem ger ju inte riktigt den där 360 känslan. Jag har läst om att Peter Jackson använde någon slags VR-brillor när han regisserade scenen med grotttrollet. men det blir ju väldigt beroende av scenen...

 

Dawey: Jag hoppas för guds skull att det inte bara blir en grej för kosmonova, (jag bor så långt ifrån sånt) Det skulle verkligen ta död på marknaden, nej, någon slags kompromiss behövs, som med Dolby ProLogic när den kom och erbjöd riktigt surroundljud och vanlig stereo från samma två ljudkanaler, fast det betyder ju att det blir en 2d-version av filmen så den kompromissen blir inte riktigt bra heller. Det blir som att titta på Jordbävningen utan sencesurround, ganska häftigt, men det var ju inte så det var meningen.

 

barnholdt: någon slags hologram alltså? men går det i 360?

 

 

Ett av de största problemen ser jag som att resten av publiken inte bör synas... eller ska man måla om hela bion grön, och realtids-keya ut färgen i hybridVRbrillor?

 

 

Säg gärna till när ni hör något nytt om detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]barnholdt: någon slags hologram alltså? men går det i 360?

[/citat]

 

Nej tyvärr inte. Jag skulle tro att det rör sig om 120-180grader. Dom visa det innom det arkeologiska området för ett tag sedan. Där användes det till att bland annat scanna av kilskriftsstenar. Tok hög skärpa och upplösning, när han höll upp en 3Dglasbit med ett foto så såg det ut som att han höll en sten i handen. Dom kan till och med zoma ned mellan kilspåren på dom bilder dom visat.

 

Jag tror (OBS min egen uppfattning) att det är det längsta dom kommit mot riktig 3D.

 

Sen har ju Lucas snackat om att han har en teknink för att göra om 2D till 3D som han kommer börja använda sig av om ett tag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...