Gå till innehåll

Hej, elektroniknörd, behöver snabba tips till min tonpistol


jmalmsten

Recommended Posts

Nu är det som så att vi i våran kurs på LTU ska konstruera egna musikinstrument. Efter att både ha sneglat på Vpicken från quest for fame spelet och laserharpor så fick jag den fina idén att ta en Zapper-pistol, byta ut sensorn mot en laser- eller ljud-avståndsmätare, och skicka signalerna från den till en tongenerator. Resultatet blir en "tonpistol" som reglerar tonen med hjälp av avståndet till målet.

 

rätt skruvat, ja, jag vet...

 

men tipsen jag är ute efter är:

 

1. Var kan man få tag i en lämplig avståndsbedömmare?

 

2. Hur läsa resultatet av bedömmaren?

 

3. Jag vill inte slakta en zapperpistol... någon som har förslag på alternativ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr har jag inga kunskaper att hjälpa dig med, med det låter förträffligt intressant tycker jag.

 

Men har du möjligtvis en ritning på en theremin, jag har sökt av och till utan resultat. Och jag vill så gärna tvinga min kompis att bygga en åt mig.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

apeman90: jo, men allt jag hittat är diverse jakt/golfmodeller med inbyggd kikare och annat tjafs... Jag vill bara ha bedömmaren, som en enskild del... Men då jag är totalt novis så kan jag inga affärer eller något liknande som kan tänkas ha såna delar.

 

jonkanon: Jag trodde först att "theremin" var ett stavfel, jag fick tag i http://www.thereminworld.com/ när jag sökte lite snabbt på google... dom borde nog kunna hjälpa dig iallafall. En sån där pryl har jag hört talas om...har en aning om hur dom fungerar men inte riktigt varför.

Länk till kommentar
Share on other sites

kolla på teknikmagasinet för en laseravståndsmätare, eller på kjelloco.se, vet att någon av dessa har haft en sådan. annars hade jag ringt till en firma som sysslar med lokalbygge/renovering för tips. lycka till, låter mkt intressant..:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...