Gå till innehåll

Problem med panorering av mono!!!


Phil Madison

Recommended Posts

Hej!

 

Det är så att jag har spelat in film med en övergång från mikrofonen in till kameran som gjorde att ljudet bara spelas in på mono. Men när jag i redigeringen vill göra så att det inte bara låter från vänster högtalare så verkar det inte gå. Jag använder Premiere pro och där finns ju tre olika ljudalternativ 5.1, mono och stereo. Men det går inte använda effekterna från 5.1 eller mono utan bara stereo för att balancera ljudet.

Det som händer är bara att ljudet går att sänka på den vänstra högtalaren men det höjs inte på den högra!

 

Hur ska jag bära mig åt??? är i lite akut-nöd känner jag. Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudspåret du har verkar vara ett stereospår men med bara en kanal som är inspelad. Det är därför kan du bara använda stereoeffekter på det.

 

För att panorera ljud skall du använda Audio Mixer: Windows > Audio Mixer

 

Om höger kanal är tom och du vill ta ljudet från vänster kanal skall du använda ljudeffekten Fill Left. Då kan du med hjälp av Audio Mixer panorera ljudet från tex vänster till höger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så flyttar du bara ner stereospåret till två monospår och sen tar bort det tomma spåret. Hade du en monomik (som du nästan garanterat hade om du inte körde miken på kameran) så är det ju meningslöst att spela in i stereo (om du inte splittar å kör ena signalen lägre för att va safe om det slår över). Då räcker det ju att du bara tar in den kanal du spelat in på så slipper det ligga massa "tomma" ljudspår på disken som bara tar plats.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en AKG C1000s, jag tror det är en monomick? Det kanske du Luzer vet? I alla fall så finns det ingen xlr-ingång på min Canon XM 2, så en kille gjorde en övergång; xlr till sån där liten 3,5 mm kontakt eller vad det heter. Så sa han att jag bara skulle panorera det i redigeringen sen.

Men det funkade i alla fall bra med det där "fill left"! Så tack för det!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Eller så flyttar du bara ner stereospåret till två monospår och sen tar bort det tomma spåret.[/citat]

Man kan inte lägga en stereofil på ett monospår i Premiere Pro. :)

 

Man får i sådant fall använda sig av ett ljudbehandlingsprogram där man gör om det till mono eller använda sig av Fill Left eller Fill Right i Premiere Pro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste ju kunna köra 2 monospår istället för ett stereo?

Klarar bara premiere av att behandla stereospår alltså?

 

Och att du inte kan flytta ett stereospår till ett mono är jag med på, men brukar bara vara att dra det ner till TVÅ monospår.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Luzer]Du måste ju kunna köra 2 monospår istället för ett stereo?

Klarar bara premiere av att behandla stereospår alltså?

 

Och att du inte kan flytta ett stereospår till ett mono är jag med på, men brukar bara vara att dra det ner till TVÅ monospår.[/citat]

Premiere Pro använder dedikerade ljudspår, mono, stereo eller 5.1: Monospår kan bara ha monoljud (1 kanal), stereospår kan bara stereoljud (2 kanaler), 5.1-spår kan bara ha 5.1-ljud (6 kanaler). Man kan ha både mono, stereo och 5.1 i en salig blandning på tidslinjen men man kan tex inte lägga en monofil på ett stereospår eller vice versa.

 

Det kan bli lite begränsande ibland så därför är det bästa att skapa en monofil av tex vänster kanal och använda den. Annars finns ljudfiltren Fill Left eller Fill Right. Man kan alltså använda monofiler i Premiere Pro utan problem men man kan inte göra om en stereofil till monofil automatiskt i Premiere Pro utan måste använda ett ljudredigeringsprogram för det. :)

 

EDIT:

Man kan iofs använda sig av funktionen Break Out To Mono men det skapar inte två fysiska filer samt att man skall göra det innan man öht börjar redigera. Man kan alltså inte ta ljudet direkt från en redigerad tidslinje och använda Break Out to Mono, om man inte har använt Render and Replace innan förstås...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=Tor nilsson]Jag hittade inte "fill left" och "fill right" i effektmenyn i audiomixern.[/citat]

Det stämmer bra, dom finns inte i Audio Mixer! ;)

 

Öppna däremot Effects Window så finns Fill Left respektive Fill Right där som du sedan drar med musen ner till ljudspåret. :)

 

Efterssom du redan redigerat allt så är det tidskrävande att lägga på dom effekterna på varje clip. Använd dig av Nested Sequences i PPro och lägg på effekten på den nestade. Då behöver du bara lägga på den en gång!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=Tor nilsson]Jag hittade inte "fill left" och "fill right" i effektmenyn i audiomixern.[/citat]

Det stämmer bra, dom finns inte i Audio Mixer! ;)

 

Öppna däremot Effects Window så finns Fill Left respektive Fill Right där som du sedan drar med musen ner till ljudspåret. :)

 

Efterssom du redan redigerat allt så är det tidskrävande att lägga på dom effekterna på varje clip. Använd dig av Nested Sequences i PPro och lägg på effekten på den nestade. Då behöver du bara lägga på den en gång![/citat]

 

Tackar!!! :-)

Jag har länge klurat på varför jag bara får mikrofonljudet i ena kanalen i redigeringen, men hör monoljudet i bägge hörlurar kopplade till kameran. Lösningen i redigeringen är ju "fill left" och då får vi balans i det hela igen. Toppen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...