Jump to content

sluttexten... när uppstod den?

jmalmsten

Recommended Posts

Nu har jag alldeles för lite att göra igen. Denna gång har jag funderat över eftertexter. I gamla filmer var det en ganska lång sekvens i början på filmerna där den viktigaste personalen presenterades och filmen slutade med ett enkelt "The End"

Men nu har man ett sjujäkla långt genomarbetning av vad ALLA som medverkade i filmen hette. såna där saker som vad 2nd unit bankirens assistent hade för favoritservitris när han filmade en bortklippt scen i malaysia...

Nu är min fråga, När skedde denna övergång? vilken film satte trenden?

Nu har jag ställt frågan, och nu får någon annan som är lite göralös svara...

---------

Historien är lite olika beroende på vilket land man vänder sig till, men om vi ser till Hollywoood så ser huvuddragen ut så här:

I mitten av femtiotalet förhandlade de fortfarande starka fackförbunden till sig rätten för alla involverade i ett filmarbete att bli krediterade på vita duken.

Det resulterade kort och gott i att listan blev för lång för att ha i början, varför man satte de viktiga personerna i filmens början och resten i slutet. Samma regler gäller än idag. Det är alltså ett fackligt kontrakt som ligger i botten.

Och inte nog med det. Kyle Cooper på Imaginary Forces berättar att man måste följa viktiga storleksregler för att godkännas av fackförbundens granskningsorgan. Det sitter en tant med måttstock och mäter/jämför storlekar direkt på filmneggen!

Vissa skådisar som t ex Arnold Schwarznegger har dessutom egna kriterier i sina kontrakt med filmbolagen (i hans fall att komma före andra skådisar om jag inte misstar mig).

Vilken som blev den första filmen enligt dessa regler vet jag inte.

Vi tackar Oscar Liedgren på Liedgren Design för svaret på denna fråga.

---------

Ovanstående är saxat ur Voodoofilms egen FAQ

oh, det var fort det blev slut på den funderingen...

jo, nu, känner jag igen historien... jag hörde något om att george lucas blev kickad från film directors guild för att han vägrade ha förtext på starwarsfilmerna... usa är ett konstigt land...

hmmm.... O.o, det stod i faq'n?! nu måste jag ställa mig i vrån ett tag och banka huvudet i väggen...