Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag sökte på slutar vinkel i forumet och fick en tråd som gav ett svag svar.

Okej, slutaren är alltså en rundplatta med ett hål i (antagligen assymetriskt rombiskt) och vinklen anger hur många grader av plattan so hålet upptar. Så långt fattar jag.

Man kan tydligen ställa in vinklen på olika kameror, men vad jag inte fattar är vad den praktiska användningen är?

EDIT:

Jo en annan fråga också, optiskt ljudspår hur fungerar det? Och används det fortfarande eller är det bara magnetspår som gäller?

Chris

Postad

Slutaren sitter mellan objektivet och filmen och den roterar och har en viss slutaröppning, den mäts i procent. Anta att du har en slutare som är 180 grader, då har du lika stor yta som är öppen som stängd. När slutaren har roterat till den öppna delen, den du kallar för hålet, så exponeras filmen, det som objektivet tar in exponeras alltså på filmen. Under denna tid så är filmen helt stilla och hålls fast av griparen. När slutaren stänger till, drar griparen ner filmen, går tillbaka till läget där det håller filmen stilla och slutaren öppnar sig återigen och exponerar nästa bildruta. Vid 24 b/s så inträffar detta alltså 24 gånger/sekund. Öppningen på slutaren bestämmer också slutartiden, det är en enkel matematisk uträkning och den ska vi lära oss nu.

Eftersom hela slutaren är 360 grader så delar vi de 360 graderna med öppningen. Ponera att vi har en 180-graders slutare så får vi följande uppställning:

360/180=2

Den siffran multiplicerar vi med antal bilder/sekund, filmar vi med 18 b/s så blir det alltså 2x18=36, alltså 1/36 sekund och med 24 b/s blir det 2x24=48, alltså 1/48 sekund.

Slutaren är alltså öppen längre tid vid 18 b/s eftersom 1/36 sekund är längre än 1/48 sekund. Är slutaren öppen längre, ja då hinner filmen exponeras längre och du vinner alltså lite ljus på att köra med 18 b/s. Har du hört talas om xl-kameror? Det finns kameror som har större slutaröppning än 180 grader och då förstår du att är öppningen större så hinner filmen exponeras något mer än om den hade haft 180 graders slutare, vi vinner alltså ytterligare ljus. Vi kollar om det stämmer med vår matematiska formel. I vårt fall har vi en 230 graders slutare.

360/230=1,57 och så multiplicerar vi det med 18 b/s och får ungefär talet 28. 1/28 sekund är ju betydligt längre tid än 1/36 sekund och vi vinner lite mer ljus. Om motivet rör sig snabbt så kommer det att bli suddigt om du har för lång exponeringstid, det hinner kanske flytta sig under den långa tid slutaren är öppen, detta ska man tänka på.

Ju större slutaröppning, desto längre exponeringstid innan slutaren stänger - bra vid ljussvaga förhållanden men ger inte lika skarp bild.

Ju mindre slutaröppning, desto kortare exponeringstid innan slutaren stänger - ger skarpare bild om det finns tillräckligt med ljus men kan också orsaka att motivet rör sig ryckigt. Varför? En bil kommer körande på en väg och du filmar den. Om du har väldigt liten slutaröppning så är slutaren stängd ganska länge. Under den tiden som slutaren är stängd så kommer bilen att flytta sig, kör den väldigt snabbt så hinner den väldigt långt innan kamerans slutare öppnar sig igen vilket som sagt kan medföra en ryckig rörelse i filmen. Hoppas du förstår, fråga annars igen.

En del kameror har variabel slutare där man kan ändra slutaröppningen efter behov. Vissa kameror har giljotinslutare som höjer sig och sänker sig framför filmen istället för att rotera.

Postad

okej... tror jag fattar...

Hur fungerar ett optiskt ljudspår då?

Jag ahr sett bilder på ett optiskt ljudspår i förstoring men ahr mycket svårt att förstå hur man läser av vågrörelsen...

Chris

Postad

Det är den fotoelektriska effekten som utnyttjas(som Einstein fick Nobelpris för på 20-talet).Det magnetiska inspelade ljudet vid filmproduktion omvandlas till optiskt ljud,dvs olika grad av svärtning på en filmremsa.På ena sidan filmremsan sitter det en ljuskälla,antagligen projektorlampan och på andra sidan en sensor vars spänning/strömrespons varierar med ljusintensiteten.

PS troligen blir man lika klok av att titta på ett optiskt ljudspår som att med lupp granska vinylplattans spiralspår och försöka förstå hur det blir musik DS

Postad

okej.. tufft...

Hur vanligt är det idag?

Vilket leder till en annan fråga, hur gör man på biografer, har man ett magnet/optisktspår på filmen eller kommer ljudet på ett separat medium?

Chris

Postad

kent, vad snackar du om? visst har man ljud på filmen. optiskt ljud har man typ alltid, som backup om inte annat, sen kan man också ha dolby digital vilket är ett digitalt spår exponerat på filmen. sen finns det förstås dts där ljudet ligger på cd och synkas mot tidskod på filmen, men det är fortfarande snarare ett undantag än en regel vad jag förstår. fast du kanske menade för inspelning? det kan jag hålla med om att det är sjukt ovanligt idag, även om jag vet att det förekommer.

/mattias

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...