Gå till innehåll

En fråga i ren nyfikenhet... vag, filosofisk, alla svar välkommna =)

Recommended Posts

Postad

Jag skulle vilja påstå att det kan man visst...

Som regissör läser du ett manus, tar in handlingen och kraktärsdrag och sedan regisserar personer att göra det som står. (Och kanske lite till.)

Men visst skulle det underlätta att kunna manuskonsten.

Postad

Nejpa, det behövs verkligen inte. Meningen är inte vad du har på ett papper, meningen är vad du har i huvudet. Förrut gjorde jag en massor av kortfilmer och liknande och manus var inte starkaste ämnet för ingen ville någonsin berätta hur det såg ut att göra ett manus, så alla filmer jag gjorde var utan manus och fick ändå en massor av beröm. Visst, om du ska jobba proffisionellt med film och sånt, då är det nog bra om du kan manusskrivningen, men börja utan manus och skriv typ som en berättelse (eller skriv inte alls!) och filma rubbet. Jag började i alla fall utan proffisionellt manus och de gick finemang.

Postad

jag var rätt filosofisk när jag skrev frågan så svaret är väl fritt... men jag menar inte att man ska regisera en film utan att skriva ett manus alltså görta en film utan manus, undrar bara kan man som regisör krama ut lika mycket ur ett manus utan att känna till hur det är skrivet eller är det oväsentligt..

Postad

Evolution och Ghostbusters var från början skrivna som skräckfilmer, men regisören gjorde om dem till komedier....

Solaris är en mycket filosofisk bok och om man ser Tarkovskijs tolkning (väldigt nära boken) och sedan Soderberghs tolkninf (mera mänsklig och psykologisk) så ser man hur man kan använda manus.

C.

Postad

[citat=DanyaelX]Evolution och Ghostbusters var från början skrivna som skräckfilmer, men regisören gjorde om dem till komedier....

C.[/citat]

De visste jag inte det va ju skitball. Man brukar ju säga att komedier ligger väldigt nära dramat, och att man utifrån ettdrama lätt kan skapa en jättebrakomedi genom att skruva pyttelite bara på manus. Då funkar det tydligen med skräck också=)

Postad

den store lille mannen shakespeare utnyttjade två saker till sina komedier

1. Förväxling av personer (alla hans komedier är av detta slaget)

2. Överdrift

och man kan väll tänkas lägga till att han var förtjust i

Deus ex Machina lösningar på tillsynes varande omöjliga problem.

Chris

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...