Gå till innehåll

Synkat ljud i dialog med en kamera


giulietta masina

Recommended Posts

Jag har funderat över detta ett tag nu, men kan inte reda ut det varken i huvudet eller med papper och penna. Helt enkelt: Om jag vill filma en dialog mellan två personer, och jag vill ha närbilder på båda personerna (antingen när de talar eller när de lyssnar eller bådadera), hur gör jag då för att ha ljudet synkat om jag bara har en kamera att använda mig av?

 

Ljudspåret måste ju ligga i kontinuerlig följd, men om jag klipper mellan de två personerna så har jag ju förkortat tidsperspektivet på bilderna, vilket gör att bilderna hamnar ur synk med ljudet. Spelar man in scenen två gånger och klipper mellan så kan man ju inte ha kontinuerligt ljud. Så, hur gör jag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får ju klippa så det passar. Och du måste ju inte använda ljudet som hör till bilden. Dvs har du en tagning när du filmat person A där dialogen är så här:

A- Hej på dig.

B- Hallå där hur e läget.

A- Jo det är bara bra.

 

Så kan du ju lägga ljudet när person B säger "Hallå där hur e läget" under A´s bild. Vilket du då bestämmer helt var det ska ligga eftersom det inte är synkljud. Du kan ju även välja nån annan replik så länge inte A säger nåt (eftersom han/hon e i bild). Eftersom vi inte ser vad B säger så kan du klippa in precis vad som hellst där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet ej om jag tänkt rätt eller förstått frågeställningen,men..

det förutsetts väl att de inte talar i mun på varandra eller att du i redigeringsprogrammet kan separera ljudet från bilden.Samt att det inte finns bakgrundsljud än rösterna som får klippen att "hoppa".Eftersom du ändrar kamerans placering mellan tagningarna så kan det vara bra med separat mic med fast placering så att ljudbilden är densamma.Kanske monomic är bättre.

Dialogen tas två gånger dels med bild på endast person A sedan på endast person B.Och sen fram med saxen...?!

Har aldrig själv jobbát med sånt men filmer är väl normalt enkamerainspelningar så det borde gå.

Länk till kommentar
Share on other sites

En viss skillnad i miljöljud mellan klippen är ok, det är ju det ljudläggaren fixar i efterhand så man inte hör klippen. Och att spela in dialog i mono är en självklarhet ;)

 

Vill du kunna använda EN tagning på ljudet men flera på bilderna så får ju skådespelarna prata EXAKT likadant varje gång, vilket man inte kan kräva. Annars kommer du se att det inte är synk, man kan pilla ihop endel osynk grejer men en hel scen är onödig. Du kan få lika bra flyt om du klipper mellan olika tagningar, om inte bättre många gånger. Men som sagt dom får inte prata i mun på varandra, ska dom avbryta varandra så fixar du det i klippningen också. Be dom lämna en halv sekund mellan varandras repliker så du har nåt att klippa på. Ännu längre om du har ett stort rum med mycket efterklang.

Länk till kommentar
Share on other sites

det är skitsvårt att filma med två kameror ur ljussynpunk och inte blir det lättare att klippa heller. du vill ju lägga klippet så att det ger dig det tempo och den dramatik du vill ha, och det är inte ens säkert att du får bra klaff bara för att vinklarna är i synk. flera kameror är bra om du gör något som är svårt att upprepa flera gånger, som sport, sitcoms och stunts, men det är väl i stort sett det enda.

 

fast nu är vi ju off topic. svaret på ljudfrågan är naturligtvis att man alltid klipper ljudet. varför skulle man inte göra det? man klipper ju bilden? undantaget är kanske musikvideo men då har man ju playback på inspelningen så man vet att allt är i synk.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

jo, jag förstår precis vad du menar, men jag tror du har fel. film är inte verklighet. har inga bevis förutom att 99.99% av all film du någonsin sett bestått av hopklipp och eftersom du valt att göra film själv antar jag att du köpte trovärdigheten i några av dem i alla fall? :-) själv har jag knappt ens reflekterat över att det skulle kunna vara ett problem. tvärt om är möjligheten att blanda och ge av ljud och bild från olika tagningar och ändra, korta, förlänga och lägga ihop lite som man vill ett av de kraftfullaste verktygen man har när man klipper, just för att skapa trovärdighet.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det är det som är konst att få något konstlat att verka naturligt.Vad du Masina eftersträvar är att kunna vara på två platser samtidigt,någon slags telekinesi vilket inte är förenligt med verkligheten än så länge.

En annan möjlighet men som är att gå över ån för att hämta vatten är att använda sig av speglar,därefter splitta bilden i två i redigeringen ,stretcha och simsalabim så har en extra kamera sparats in.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tomas T]Nej det är det som är konst att få något konstlat att verka naturligt.Vad du Masina eftersträvar är att kunna vara på två platser samtidigt,någon slags telekinesi vilket inte är förenligt med verkligheten än så länge.

En annan möjlighet men som är att gå över ån för att hämta vatten är att använda sig av speglar,därefter splitta bilden i två i redigeringen ,stretcha och simsalabim så har en extra kamera sparats in.[/citat]

 

he-he-he...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...