Ivan200 Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Tjena! Detta är extremt irriterande - och framför allt fult! - varför blir det små "streck" på vissa delar av skärmen vid snabba kamerarörelser, när du tagit capture på en bild. Vi hade det problemet i skolan förra året när vi använde deras små, sketna 1-chipsetkameror och Premiere 6.5. Nu har vi filmat med en SONY DSR-200P och har Premiere 1.5 (extern hårddisk), men ändå stöter man på det här problemet - hur kommer det sig? Har inte så stor erfarenhet av Premiere eller själva överföringen, men vill ju ha så god kvalitet som möjligt på själva bilden. En liten fundering: Den capturade filen blir ju rätt "liten" (enligt mig, trodde att filerna skulle ta större plats i och med att kameran är bättre), vi har c:a 25 min film, endast 5,42 GB. Finns det ingen möjlighet att höja kvaliteten och få större filer, eller är jag helt ute och cyklar? Har som sagt inte någon jätteerfarenhet, men hoppas på lite tips/råd och förklaringar. Ha det! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filmnisse Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 capture har inte varit premieres starka sida på någon version. pröva ett annat program bara för capture. jag tycker pp är skit att captura med s jag använder studio 9 till det. funkar kalas. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McWolfe Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 Strecken (om jag förstår dig rätt) är en del av videotekniken överlag. Tekniken kallas interlaced och innebär att varje frame bara använder varannan rad. Frame 1 använder udda rader, frame 2 jämna, frame 3 udda osv. Det finns kameror där man kan filma de-interlaced (dvs som filmar "hela" frames"), men de är inte helt billiga. Tror den billigaste jag sett hittills ligger runt 20 000:- Det finns också tekniker för att ta bort interlacningen och "fuska" sig till så att man får hela frames. Dessa har dock sina nackdelar och resultatet blir aldrig helt bra. Hoppas det här förtydligade något lite. Det finns säkert dem som kan förklara klart bättre än vad jag kan. McWolfe 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WonderWorks Posted September 19, 2005 Share Posted September 19, 2005 Gå till menyn "projekt", välj "projekt settings" och "keyframe & rendering"! Här finns en del inställningar, bl a en liten rullgardinsmeny där du kan välja "fields"! Välj "no fields"! Detta måste du göra innan du gör en "capture"! Likadant när du exporterar filmen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted September 21, 2005 Share Posted September 21, 2005 bör väl också tilläggas att om du ska visa filmen på tv (bränna ut på dvd tex) så syns inte "strecken" ändå 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts