Gå till innehåll

Sony DSR-200P: Är det firewire?


Ivan200

Recommended Posts

Tja, har en Sony DSR-200P och ska börja föra över till PCn. Tänkte bara kolla om det är FireWire man använder? Finns ett uttag som jag tror är för firewire (har inte sladden) på kameran, men är lite osäker - kameran är ju rätt gammal, fanns det FireWire då?

 

Vill ju inte stoppa in sladden och sedan märka att det är till något annat, ifall kameran skulle paja. Är det någon som har en Sony DSR-200P och kan bidra med lite hjälp?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, där står det ju att den har FireWire, så det borde den ju ha. Saken är i alla fall den att FireWire standarden utvecklades på 80-talet och jag tror Apple blev klara med den 1995. DV-kamereror kom 1996 (enligt Wikipedia) så FireWire har i alla fall funnits längre än DV-kamerorna.

 

Men som sagt, ingen annan sladd än en FireWire sladd passar i uttaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

EDIT: Min okunskap fick mig att skriva nedstånde. Har fixat problemet nu, och det fungerade utmärkt med en 4/6-FW-sladd! Tack för all hjälpen iaf!

 

 

Tackar ödmjukast! Alltid trevligt när folk är hjälpsamma!

 

Dessvärre var det nog inte FireWire, sladden passa ej i uttaget. Jag hade inte kameran tillgänglig när jag skrev inlägget, men ovanför uttaget står det DV OUT. Det finns även två andra uttag: S VIDEO OUT, och DC IN.

 

Hur ska jag göra för att koppla kameran till datorn? Skulle vara mycket tacksam för svar.

 

Thomas

Obs! Det är Sony DSR 200P och inte Sony DSR 200AP som är namnet på kameran. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

[citat=Ivan200]Tja, har en Sony DSR-200P och ska börja föra över till PCn. Tänkte bara kolla om det är FireWire man använder? Finns ett uttag som jag tror är för firewire (har inte sladden) på kameran, men är lite osäker - kameran är ju rätt gammal, fanns det FireWire då?

 

Vill ju inte stoppa in sladden och sedan märka att det är till något annat, ifall kameran skulle paja. Är det någon som har en Sony DSR-200P och kan bidra med lite hjälp?[/citat]

 

Jag har denna kamera och det går utmärkt att använda sig av firewire. Men se upp, det finns mer än em anslutning. Du skall ha den lilla anslutningen.

Ha de gött.

Roppe fr Götet

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå! kingen

Om du har en sådan här kamera, tankar du över till PC någon gång? Om i så fall, kan du tanka ner bägge ljudkanalerna från XLR-kontakterna dä bak på kameran samt få två ljudspår? Om du kan det, vill du hjälpa mig, för jag får bara ner ett ljudspår.

mvh

\\ Roppe

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...