Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå där. Jag håller för tillfället på att skriva ett manus till en actionfilm (som kommer produceras av Groblus MediaProduktion), och undrade om ni här på forumet kunde ge någon kommentar om hur ni tycker att det verkar. Jag är inte alldeles för erfaren med sånt här, ser ni ;)

"Vem är Beched?" - synopsis

HADAN (Dommaren) är en hemlig agent i Mossads - Israels hemliga polis - nya ungdomsförband. Han är en skicklig ung man med högsta betyg i alla former av träning, såsom skytte, närstrid, kamoflage... alla utom en. Språk. Hadan kan endast tala hebreiska, och kan knappt tyda orden i ett lexikon.

I vilket fall skall han ändå få sitt första uppdrag att lösa av Mossad, att hitta en man vid namn Beched. Problemet är att ingen vet vem Beched är! Hans namn har dykt upp överallt inom hemliga sektorer den senaste tiden, men ingen har någon aning om vad han gör, vem han arbetar för eller var han är. Mossad har dock fått upp ett spår nydligen, ett spår som pekar mot Stockholm, Sverige.

Nå, Hadan skickas dit, och möts av Mossads anlitade tolk. Denna pratar över nio olika språk, och är därför en god resurs när Hadan skall leta efter Beched. De två undersöker och förhör många människor, men Hadans aktiviteter går inte omärkta. Spioner från många olika organisationer uppfattar hans sökande, men via dåliga språkfärdigheter börjar folk att tro att han vet något om Beched. Mitt i allt detta försvinner tolken spårlöst, och Hadan börjar utsättas för alla de brottsorganisationer och spioner som Sverige huseras. Många skrik på olika språk leder till nya missförstånd, och efter attacker från olika internationella kulturer, spanska ordböcker och hjälpsamma esperantister verkar Hadan ha hittat en stark källa. När han undersöker den hittar han sin nemesis, som håller en Mossadkapten fången, och de låses i en slutgiltig kamp mellan agent och superskurk.

Nå, det här är storyn i grova drag. Kommentarer? (konstruktiv kritisism är uppskattad ^^)

Ha i åtanke att detta skall bli en actionkomedi, där vi skall försöka passa in så många olika språk som möjligt. Tack på förhand!

Postad

Jag anar att just svårigheter i kommunikationen kan bli lite uttjatat i längden. Om alla repliker måste gå via tolk och repeteras så kan det bli just en repetativ känsla, vilket kan bli tråkigt eller förvirrande.

Det är min spontana tanke i alla fall.

Sen är storyn lite för allmän för att avgöra hur kvaliteten är. Görs det bra och med finess så blir det bra. Görs det slarvigt och ogenomtänkt så blir resultatet därefter. Men se till att göra det bra så blir det bra :)

/j

Postad

Tack för omdömet i varje fall ^^

Tanken är dock att tolken skall försvinna ganska tidigt, och att det skall bli en del komik i antalet olika språk och alla missförstånd... men som du säger, allt hänger på utförandet.

Postad

Mossad som jagar terrorister i Sverige, känns inte riktigt som underlag för en actionkomedi. Israel och deras säkerhetspolitik är ju en ganska laddad fråga. Men, men, jag kan mycket väl ha fel...

Postad

Jag tycker idén känns intressant. Skulle kunna bli rätt kul, om det, som ni redan sagt - görs på rätt sätt. Ska du ha mycket språkskämt och få ut mycket av filmens komik där så ställer det rätt så ruskiga krav på dialogen dock. Lägg mycket krut där.

Å sedan, som Jon säger, så behöver du nog fler komiska element än språkskämten. Tolken känns viktig. Heros behöver sidekicks. Varför ska du göra dig av med honom så tidigt? Även om tolken är med så behöver ju inte en testosteron action hjälte som denna vara tyst. Han kanske blir förbannad eller tycker att tolken inte gör ett bra jobb och lägger sig i samtalen hela tiden. Medan tolken blir förbannad tillbaka för att hjälten håller på att förstöra hela uppdraget. Känns som att du tjänar mer på att behålla tolken och göra honom till en större karaktär.

Å sen undrar jag ju vem denna Beched visar sig vara i slutet. Jag hoppas verkligen att man får sig en överraskning. Tex att det är en 13årig ond hacker eller en skön blond yrkesmördardonna.

Tycker annars idén är rätt skön. Lite parodi på actionhjältar. Härligt, härligt.

Postad

[citat=Zeedox]

Nå, det här är storyn i grova drag. Kommentarer? (konstruktiv kritisism är uppskattad. Ha i åtanke att detta skall bli en actionkomedi, där vi skall försöka passa in så många olika språk som möjligt. Tack på förhand![/citat]

Ett tips är att ringa upp Josef Fares och fråga om han vill skriva den ihop med dig.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...