Perran Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 Hejsan! Är det någon som vet vilken kamera samt vilka färg/filter efftekter de använder i pripps blå reklamerna för att få den där härliga klarblåa bilderna från skärgården? Det ser otroligt härligt ut när man ser reklamfilmerna, skulle va väldigt tacksam för svar av någon som har nån aning råkar vara väldigt nyfiken å intresserad av receptet! /Perran 0 Quote
mattsand Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 ser det härligt ut? jag reserverar mig, men svarar ändå: polfilter skulle jag tro. plus såklart att det är film, vilket ger djupare färger och mindre utfrätt himmel. så, gör nu bara tvärt om kanske det blir snyggt också. :-) /mattias 0 Quote
elBeppo Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 Stämmer att polariseringsfilter hjälper att få himlen snyggare, men det är inte heller hela sanningen. I princip alla reklamfilmer (precis som foton) går igenom en mycket tuff process i efterarbetet. Man jobbar med färger, gamma och kontraster tills bilden blir PERFEKT och nöjer sig inte med något halvdant. 0 Quote
mattsand Posted August 23, 2005 Posted August 23, 2005 visst har du rätt, men det gjordes pripps blå-filmer för bio redan på 80-talet med samma look och jag skulle inte tro att de använde några digitala verktyg där. det finns mycket man kan göra i kameran, framkallningen och printningen. just blåaktiga bilder med djupa himlar är dessutom bland det enklaste att få till. /mattias 0 Quote
Stockholm Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Du måste garanterat använda ett filter för o få himmelen fin från början. det finns ingen chans o göra en redan paj himmel fin i post. doh. UV filter hjälper faktiskt en del om du har belyst det bra, finns standard på några kameror o e billigt. annars så skulle ja tippa på pol filter oxå. 0 Quote
e93mw Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Jag har hört att man, förutom efterarbetet, även filmar i mars för att få den där krispiga nyansen av blått. Detta skulle även förklara varför vissa av skådespelarna ser så sammanbitna ut... ;-) 0 Quote
TDA Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 [citat=e93mw]Jag har hört att man, förutom efterarbetet, även filmar i mars för att få den där krispiga nyansen av blått. Detta skulle även förklara varför vissa av skådespelarna ser så sammanbitna ut... ;-)[/citat] Har hört samma sak. Någon som jobbade med detta angav vid ett tillfälle badtemperaturen men nu minns jag den inte. Det var iaf såpass att endast ryska vinterbadare skulle hoppat i utan ordentligt betalt. :) 0 Quote
elBeppo Posted August 24, 2005 Posted August 24, 2005 Kolla in den här artikeln för lite info: http://www.fotosidan.se/doc.htm/2556/ Den handlar visserligen om stillbildsfoto, men lärdom kan man alltid ta därifrån och sedan se vad som är praktiskt med video. 0 Quote
Recommended Posts