Phil Madison Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Hej! När man ska göra sin film till mpeg format från Premiere så finns det ju hur mycket inställningar som helst. Är det någon som kanske kan ge en lite guide till vad man ska sätta inställningarna på för att få fram den Bästa kvalitén för mpeg format. Ska man t. ex. använda mpeg 1 eller 2 och allt det här med bitrate m.m. Gör man filmen i AVI så blir den ju hur stor som helst tycker jag, eller det kanske finns nån inställning där med? När jag har testat lite får jag inte fram den kvalitén jag vill ha när man har filmat med en canon XM2. utan det ser bara luddigt och fyrkantigt ut. Gör man filmen till mpeg från ex. Pinnacle 9 så blir det ju mkt bättre utan massa inställningar. Jättetacksam för hjälp!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Skall du bränna DVD så skall du göra en mpeg-2. Gå till File > Export > Adobe Media Encoder och rutan Format väljer du MPEG-2 DVD. Välj sedan något av dessa presets i rutan Presets: PAL DV 4x3 High Quality 7MB CBR 1 Pass eller PAL DV 4x3 High Quality 4MB CBR 2 Pass Det finns massor med presets att välja på men dessa två ger garanterat bra resultat. Du kan också ändra inställningarna i dom hur mycket du vill, men innan du gör det, börja med dom färdiga presets som redan finns. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phil Madison Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Tack för svaret! Men i min presents ruta så finns inte de alternativen; PAL DV 4x3 High Quality 7MB CBR 1 Pass m.m. utan det står bara PAL MPEG-2 Generic. Men är det inte ofta så också att när man spelar upp filmen på datron så se ddet ju alltid ut att vara mellanbra kvalite pga bildkort m.m. När man drar ner de på DVD och visar på TV blir det jättefint?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 [citat=Phil Madison]Men om man vill ha den liggande på datorn som en fil att kunna kolla på och så, går det bra det med eller måste man bränna det till en DVD om man tar det i Mpeg 2?[/citat] När du via Adobe Media Encoder väljer att rendera ut en mpeg-2-fil så sparas den filen på din hårddisk. Du måste alltså inte bränna någon DVD. Vill du ha det som en fil att ha kvar på datorn finns flera olika format att välja på i Adobe Media Encoder. Välj det som passar dig bäst. Vill du ha kvar det på datorn för att eventuellt redigera materialet igen skall det sparas som Microsoft DV AVI. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mövie Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Om inte jag misuppfattat totalt ska man väl kunna gå in på "Export"-"Movie" Då kan man spara det på datorn och även kolla på arbetet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phil Madison Posted August 19, 2005 Author Share Posted August 19, 2005 Nu har jag testat det där Rogge föreslog men efter en stund så kommer det upp så här: adobe premiere failed to return a video frame. Cancelling the operation. Sen får man trycka på OK. Vad ska man göra åt detta?? Vad är det som kan vara fel?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 19, 2005 Share Posted August 19, 2005 [citat=Phil Madison]adobe premiere failed to return a video frame. Cancelling the operation.[/citat] Vilken version av Premiere använder du, Premiere 6.x eller Premiere Pro 1.0 eller Premiere Pro 1.5? Om du har Premiere Pro 1.0 eller 1.5 och Windows XP Service Pack 2 läs detta: Adobe Support Knowledgebase - Document 330380 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jediropet Posted September 3, 2005 Share Posted September 3, 2005 Jag föreslåt att du sparar filmen till avi (gå in på file, export och sedan movie) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts