Broman Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 När jag har lagt ner min låt i Cubasis så blir det bara ett tyst klipp. Jag har gjort som det står i hjälpen men det funkar inte ändå... :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuco Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 Du får nog berätta lite mer i detalj vad du menar. Vad har du för ljudkort? Har du valt ditt ljudkort i Cubasis? Gäller det audio eller midi eller bägge delarna? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 13, 2005 Author Share Posted August 13, 2005 [citat=tuco]Gäller det audio eller midi eller bägge delarna?[/citat] I "audio" så hörs bara "audio tracken" (Fast så ska det väl vara?) och i "midi tracken" så hörs inte ett skit". 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 13, 2005 Author Share Posted August 13, 2005 Ljudkortet heter Creative SB Live. Hur väljer man det i Cubasis? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gogg Posted August 13, 2005 Share Posted August 13, 2005 %2$s skrev: och i "midi tracken" så hörs inte ett skit". Vad är det du gör i midi? Du måste välja ngt instrument och sedan ha den i på midi spåret. Aja kan skriva hur du gör: Tryck på F11 (aja, det går snabbast:) Klicka på nån tom "ruta" lr vad man kan kalla de. Välj t.ex. Synths -> a1 Nu kommer det komma en ruta men synten, skit i den så länge. Markera midi spåret och tryck på "Out" välj a1:an där. Nu ska du välja "pennverktyget" Dra med pennan på timelinen och släpp. Nu kan du välja pilen igen. Högerklicka på det du ritade. Välj Midi -> Open Key editor. Så! Hoppas det hjälpte. /Jonson 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 [citat=gogg]Vad är det du gör i midi? Du måste välja ngt instrument och sedan ha den i på midi spåret.[/citat] Jo, jag vet. Det är när jag har lagt ner filen och öppnar den som den är helt tom. :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuco Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Jag fattar inte alls vad du menar. Lagt ner låten? Vad är det för något? Har du komponerat en låt i Cubasis med midi och audio som när du sen öppnar igen inte har nåt ljud? Eller har du importerat en midi fil som du inte får ljud i? För att vi ska kunna hjälpa dig så får du nog förklara lite mer precist. Du öppnar Cubasis - vad händer sen? Vad gör du? En bra idé kanske vore att läsa manualen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Jag gör en låt i Cubasis. Lite instrument och allt det där. Om man tar play i programmet så hörs låten. Sen ska man lägga ner låten så man kan lyssna på den utanför programmet eller öppna den i ett redigeringsprogram. Men när jag har lagt ner låten och ska lyssna på den så hörs den inte... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketri Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Jag har ingen erfarenhet av Cubasis men jag kör Cubase SX2 och så mycket kan väl inte skilja... Vad menar du med "Lägga ner"? Menar du att göra hela projektet till en stereofil som du sedan kan lyssna på i en mediaspelare eller bränna ut på cd? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Ja, så man kan lyssna på den i mediaspelaren eller lägga in den i en film. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketri Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Beskriver bara hur det fungerar i SX2... Först måste du markera det som ska "hamna" i din steraofil. Det gör du på tidlinjen. Sen väljer du: File-> Export-> Audio mixdown. Ge filen ett namn, välj var den ska sparas på hårddisken och välj sedan vilken filtyp och upplösning. Vänta... Sen spelar du upp den i din mediaspelare. Skulle du nu inte lyckas så är mitt förslag att du tar fram manualen och börjar att läsa. Sedan fortsätter du tills det inte finns fler sidor. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Jag har gjort allt det, men det funkar inte iaf... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketri Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 hmmm Vad väljer du för filformat? Vet du att du kan spela den typen i din mediaspelare? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gogg Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Du måste sätta ut Loop grejen så att den ligger över hela låten, om du förstår? Du ska alltså göra en loop över hela låten och se till att du sätter höger till höger och vänster till vänster. \/ Det ska vara blått här emellan \/ | | 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Och spelar du upp midi i en mediaspelare utanför cubasis i tex windows så måste du ju välja någon midisynt som windows ska använda för att spela upp midi-informationen. Det gör du i ljudinställningar / midi. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Nu hände det nåt helt sjukt. Jag testade att spela upp låten igen utan att ha gjort något, då funkade den! Sen efter en stund skulle jag lyssna på den igen, då funkade den inte... Vad är det som händer? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Förresten! Nåt som jag la märke till när låten funkade var att bara den översta "tracken" från Cubasis hördes fast jag hade valt båda två som ni sa... :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts