Yadis Postad 9 augusti 2005 Postad 9 augusti 2005 Nån som kan hinta hur man får widescreen med super 8 kamera + eventuellt vad man då ska köpa. Jag är total nybörjare, letar kamera på ebay as we speak:) Men har läst lite på internet och vad jag fattar så finns följande val: 1. Köpa en widescreenlins(som ofta inte passar kameran utan man får göra nåt hack?) som trycker ihop bildinfo på super 8 film. Vad händer då när man vill framkalla och få filmen på .avi? Måste du labbet ha samma lins? 2. "Superduper8" - man filar på "fönstret" framför filmen så det blir bredare? Nåt att rekomendera? Problem vid framkallning? Nån som vet nåt kit med kamera o lins eller nåt så att man fort kommer igång med widescreenfilmning med super 8? Ska man bara lägga ned super 8 om man vill filma widescreen o satsa på super 16? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 9 augusti 2005 Postad 9 augusti 2005 1. Vet jag tyvärr inte så mycket om... 2. Verkar inte vara något jag kan rekommendera, det är mycket besvär: Du får vinjettering ibland och kan inte använda vidvinkliga objektiv (olika för olika kameror), du kan få besvär med repor från framkallningen som inte går att förutse/slippa och du kan få sitta med clonestamp och rita bort repor på många många bilder... Dessutom tycker jag inte att bilden blir så mycket bredare, det blir inte 16x9 i alla fall. Du kan inte zooma när du filmar (objektivet blir ju inte längre centrerat) Men det finns en hel del ivriga superduper fantaster som tycker att det är skitbra, så det kanske är något för dig? Men du ska vara medveten om problemen det kan dra med sig. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 16 augusti 2005 Postad 16 augusti 2005 Här finns filmklipp att ladda ner, det verkar som om Yemi ska sälja sitt "widescreen-paket" eller något. Fråga honom om widescreen eller/och köp hans paket. Verkar vara jäääkligt snyggt! http://www.filmshooting.com/scripts/forum/viewtopic.php?t=10799 0 Citera
Yadis Postad 16 augusti 2005 Författare Postad 16 augusti 2005 Ser kanonbra ut! Fan man blir sugen på att filma widescreen! Vad jag inte kan fatta är vart man scannar sån film. Dom som scannar måste väl scanna med samma objektiv som man använde på kameran? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 16 augusti 2005 Postad 16 augusti 2005 Man scannar den som en vanlig 4:3 och de-squeezar i redigeringsprogrammet hemma. Whoa, tung optik, det är en tillsats du sätter på din kamera och den väger 1 kilo! Om man har ett långt objektiv bör man nog fixa till med stöd till optiken så att man inte skadar fästet på kameran! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.