Pandan Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Titel: Superhjältar! Version: 1 Språk: Svenska Sidor: 74 Sådär! Har skrivit klart en första version på min andra långfilm. Den är fortfarande väldigt mycket av en första version. Bara lite över 70 sidor och flera små problem.... och kanske några större. Vet redan nu ett 20 tal ändringar som kommer att göras inför version 2, men ville först höra vad andra hade att säga om berättelsen som den är nu. Kort om storyn: Berättelsen utspelar sig i ett fiktionellt Gotham City-liknande Stockholm där polisen är korrumperad och staden styrs av en megaond Ärkeskurk. Längre ner på den vanliga svensson skalan är det tre vänner: Jerka, Bobo och Gurra. De bor ihop och när Jerka som är besatt av serietidningar och superhjältar förlorar sin Farfar bestämmer han sig för att med sina kompisar starta ett företag som hyr ut superhjältar till dem som behöver en. De börjar på en låg nivå och finner sig snart stå öga mot öga med polisen, befolkningen, media och värst av allt - Stockholms självutnämnda ärkebov. Trevlig läsning och hoppas att ni gillar den! Spara dock inte på kritiken. Berättelsen och stilen är väldigt speciell, båda väldigt barnslig och samtidigt inehållande en hel del svart humor. Bottom line: Är den rolig? Ha re bra/PandySuperhjältar!.zip 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodea Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Ja, den är rolig! Har nu läst igenom hela manuset, och det var ganska roande. Det finns uppenbara kopplingar mellan detta manus och Batman. Jag utgår från att de flesta av dem är medvetna. Men det är för mycket som liknar Batman, istället för att vara en egen film om superhjältar känns det lite som om det vore en "parodi" eller tribute på/till Batman. Det mest uppenbara är mordet på Jerkas föräldrar i mörk gränd när han är liten.... Känns liksom oerhört bekant.;) Dialogen är väldigt bra, med ett litet undantag av början av filmen. Efter det är dialogen precis lika bra som i "En annorlunda kärlekshistoria". Dock tycker jag att Stockholm borde få en mer framträdande roll. När jag läser manuset tänker jag inte på att det utspelar sig i Stockholm, förutom när Stockholm omnämns. Det skulle vara bra tror jag om man lättare kände igen sig mer från vår huvudstad och lättare kan föreställa sig att handlingen verkligen utspelar sig i (framtidens?) Stockholm. Kanske skulle flera scener utspela sig på platser som är typiska för Stockholm. För att sammanfatta det hela så tycker jag att manuset var bra, fast aningen kort. Jag tyckte att det genomgående hade en ganska humoristisk ton. Speciellt rolig var sidan 32 där jag bröt ut i gapskratt. Fortsätt i den här stilen! :) Ha det bra!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted August 19, 2005 Author Share Posted August 19, 2005 Kul att du gillade den! Ja, det är mycket Batman, men själv tycker jag att det är mest Ghostbusters. Så den började, sen kom alla Batman referenser in också och nu när jag tänker på det så är dom ju ganska många....haha. Manuset är långt ifrån klart och framför allt mot slutet går akt 2 och 3 in alldeles för mycket i varandra. Ska jobba mycket på att göra den mera tydlig. Stockholmpoängen är intressant! Tycker det görs så lite film om Stockholm, medan filmer om framför allt små samhällen dränker biograferna. Detta dock uppenbarligen av ekonomiska skäl. Var lite därför också jag höll igen lite på sådana scener, tror det är det största hindret till exempel för "En annorlunda Kärlekshistoria". Det finns för många dyra specifika scener som utspelas i Stockholm. Siktar på en ny och mycket bättre version till slutet av nästa vecka. Kommer att vara mycket, mycket bättre. Tack för kritiken! Ha re bra, Pandy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted August 19, 2005 Share Posted August 19, 2005 Hmm. Är "En annorlunda kärlekshistoria" en film? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Hållquist Posted August 19, 2005 Share Posted August 19, 2005 [citat=Adam88]Är "En annorlunda kärlekshistoria" en film?[/citat] Det är ett färdigt manus. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted August 19, 2005 Share Posted August 19, 2005 Ett färdigt manus? Hur menar du? Jag måste vara trög :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stavrogin Posted August 20, 2005 Share Posted August 20, 2005 hehe, har läst den nu, fett rolig. Instämmer i övriga kommentarer om att den behöver bli längre, men det e ju på har du ju sagt. Tycker de roligaste referenserna är de till jönssonligan, så klockrent. En grej som jag tänkte på dock, karaktärerna e ju i vissa fall identiska med de från "en annorlunda kärlekhistoria", tänkte mest på gurra men även jerka litegrann. Yeye, väntar på nästa version iaf, stay black bitch. Vi hörs, glider över när jag har kosing. ghetto stay ups 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted August 23, 2005 Author Share Posted August 23, 2005 "En annorlunda kärlekshistoria" är ett numera färdigt manus som jag har lagt upp här, originaltiteln var "Filmnördar - Once upon a time in Sweden". Den ska bli mycket längre, främst mot slutet mellan akt 2 och 3. Härligt att du gilla den. Jo, den är mycket i samma stil som en annorlunda kärlekshistoria. Har använt samma "typ" av karaktärer, framför allt mellan Gurra och Gustaf(samt namnet, lol.). Jerkas karaktär blir lätt lik för det är samma typ av berättelse. Är dock inte nånstans lika nöjd med det här manuset som det förra. Än. Tänkte inte ens skriva det för det var verkligen i samma stil, men kunde inte få ut det ur huvet, så skrev det tillslut på typ 2 veckor. Ska ha en ny version uppe innan slutet av veckan. Va menar du med Jönssonligan referenser dock??!! Fatta noll... inget minne av att ha gjort det, haha. Menar du att dom hela tiden inte vet vad dom ska göra eller? Använt mig mest av Ghostbusters på superhjältarnas story och av Batman på den större storyn runt badguyen och hur staden ser ut och så vidare. Nästa långfilm blir dock helt annorlunda. Tungt drama definitivt. Står dock och velar mellan två, svårt att välja... Anyway, tack för att du plöjt igenom alla! Snart klar med en ny kung-fu kortfilm till Max. Han ska ge den till tränaren och kolla ifall de vill göra nåt. Hyfsat nöjd för tillfället med den. Ha re bra man, och kom hit ASAP! Ps. Sugen på att skriva den där Derby-grejen ihop? Behöver researchhjälp isf. Ha re bra! Pandy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stavrogin Posted August 23, 2005 Share Posted August 23, 2005 hmm, kommer inte ihåg alla referenser som anspela på jönnson men en som jag direkt kopplade var bruden i början som står i en hink med cement, sen på slutet också fast mest i början, tänkte direkt på sickan när han blir barn på nytt. Fett på att samköra derbygrejjen, skriv ett mail eller nåt med lite dialog så kan jag ju anpassa den lite så att den inte blir för dif:ig, hehe. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodea Posted August 23, 2005 Share Posted August 23, 2005 Fattar faktiskt inte heller referenserna till Jönssonligan... Om det liknar Ghostbusters vet jag faktiskt inte, eftersom jag inte har sett den...;) Men jag tänkte se den på TV i kväll (23:10 på TV3), så imorgon kan jag kommentera det....:) Ha det bra!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted August 25, 2005 Author Share Posted August 25, 2005 Så hur var Ghostbusters nu då Jodea??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodea Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Ni får ursäkta mitt fördröjda svar... Tyvärr kunde jag inte se speciellt mycket av Ghostbusters, men det lilla jag såg hade stora liknelser med "Superhjältar". Skulle gärna vilja se hela ghostbusters, får hyra den eller något... Ha det bra!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts