nicmar Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Jag skulle vilja ha ett bra tips på att ändra många ljud samtidigt eller effektivt i Premiere Pro 1.5 Till exempel så har jag lagt in 20 pistolljud efter varandra, och sen kommer jag på att alla är för höga när jag har musik samtidigt.. så ska jag ändra dom, så måste jag högerklicka på ljudet, välja audio gain, klicka på siffran, skriva -7, klicka OK och upprepa det på varje ljud.. Det blir så mycket klickande och det går ju inte att ändra Audio Gain om man markerar flera ljud.. Och det är väldigt kortkommandeovänligt.. Tacksam för tips! EDIT: Vill också tilllägga att jag ofta vill göra maximalt ljud utan att det klipper.. och kanske ha flera ljud, som tex musik + ljudeffekter.. nåt tips för detta? Jag har inte fattat hur man räknar i dB, för att det ska bli motsvarande 100%.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 Sänd dom 20 pistolljuden till en Submix. Med submixen kan du då sänka/höja ljudet på alla 20 pistoler på en och samma gång. [citat=nicmar]så ska jag ändra dom, så måste jag högerklicka på ljudet, välja audio gain, klicka på siffran, skriva -7, klicka OK och upprepa det på varje ljud..[/citat] Du har missat någonting viktigt när det gäller ljud i PPro - Audio Mixer. Den öppnas via Windows > Audio Mixer 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nicmar Posted August 8, 2005 Author Share Posted August 8, 2005 aha.. tack för tipset.. MEN, kan jag då flytta och redigera ljudet som vanlgit sen, eller blir det liksom som en oredigerbar klump?? Skulle vara smidigt om man haft volymkontrollen (audio gain) öppen hela tiden.. om man har den i monitor så varje gång man klickar måste man öppna pilen och stänga av "klockan".. väldigt omständigt.. Hade varit bra med nåt kortkommando på nåt sätt.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 [citat=nicmar]aha.. tack för tipset.. MEN, kan jag då flytta och redigera ljudet som vanlgit sen, eller blir det liksom som en oredigerbar klump??[/citat]Ja, du kan redigera alla dom 20 ljudspåren individuellt och samtidigt använda Submixen för att sänka eller höja volymen på alla 20 ljudspår på en gång. Eller använda Submixen att lägga tex reverb på. Då slipper du lägga reverb eller annan effekt på alla 20 ljudspår. Tidssparande och processorsparande alltså. :) [citat=nicmar]Skulle vara smidigt om man haft volymkontrollen (audio gain) öppen hela tiden.. om man har den i monitor så varje gång man klickar måste man öppna pilen och stänga av "klockan".. väldigt omständigt..[/citat] - Va? Har du Audio Mixer öppen så har du ju tillgång till samtliga volymkontroller på alla ljudspår. Så vad är det som är omständigt? [citat=nicmar]Hade varit bra med nåt kortkommando på nåt sätt..[/citat] Kortkommando finns tyvärr inte för att styra ljudet. :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nicmar Posted November 21, 2005 Author Share Posted November 21, 2005 Woho! Kom just på det.. markera ett ljud, ställ ljudet, högerklicka ta COPY.. markera sedan flera ljud, högerklicka ta PASTE ATTRIBUTES.. Så kopieras samma ljudnivå till alla.. :D Tyckte Voodoofilm skulle få veta det :) -nicmar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts