nox Posted August 6, 2005 Share Posted August 6, 2005 Jag har en fråga angående hur man skapar ett starkt och i stort sett nästan helt vitt ljussken. Ljusskenet ska liksom börja långt borta och växa fram tills det täcker hela skärmen och sedan försvinna tillbaka, alltså så det ser ut som att ljuset blir starkare men att det det ändå kommer från samma punkt. Det är viktigt att det ser ut som "ljusstrålar", dvs att de typ rör på sig eller strålar fram mot skärmen. Ett bra exempel är skenet i newmarkets videologgo. Är det någon som vet hur jag kan göra det i Premiere Pro eller After Effects så att det ser verkligt ut utan att behöva använda andra metoder? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted August 6, 2005 Share Posted August 6, 2005 de finns ett plugin till after effects som heter shine (http://www.trapcode.com/products_shine.html) som jag själv brukar använda!! om du har tillgång till de pluginet så rekomenderar jag att du använder de iaf. ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nox Posted August 6, 2005 Author Share Posted August 6, 2005 jo.. jag använder mig själv av den plug-in:en. Men jag är ute efter något som ljuset av en ficklampa som blir starkare och breddas. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted August 6, 2005 Share Posted August 6, 2005 om du gör en ny komposition och lägger in ditt filmklipp i den och en vit solid som du lägger ovanför ditt klipp och sen lägger du en mask på den vita "soliden" på samma ställe som ljuset ska se ut att komma från på ditt klipp. nu lägger du på shine på din vita solid och ställer in source point så att den kommer från samma ställe som din vita mask ligger på. nu lägger du på lite shimmer och ändrar färgerna så att highlights är vit och dom andra två lite ljusgul (om du använder 3 färger) nu är de bara att ändra lite på boost-light och ray-length när de ska lysa upp starkare och flytta masken och source point så att ljuset hela tiden kommer från rätt ställe (om ljuskällan ska flytta sig i filmen) sen kan du ju ändra alla andra shimmer-inställningarna lite lite under klippet så att ljusstrålarna inte ser står helt still under hela klippet de här tyckte iaf jag såg ut att kunna vara en ficklampa ;) EDIT: Du är precis två veckor äldre än mig!! :birp 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nox Posted August 8, 2005 Author Share Posted August 8, 2005 Tack... jag ska pröva det. Har förresten en annan fråga om hur man får text att blänka till. T ex om man har ett ord som är skrivet i metallaktiga bokstäver och man vill få det att se ut som att ljuset reflekteras i metallen, dvs blänker till. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 vet inte riktigt men om du ska använda shine till de också så får du nog dra upp threshold så att bara de ljusaste delarna av texten skiner upp och använda rätt så mycke boostlight men ha ganska korta ljusstrålar! och ha inte transfer mode inställt på none utan på någon som man ser den riktiga texten med (add, normal eller screen t.ex.) vet inte om de här kommer se så jätte bra ut men de kan ju funka! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted August 8, 2005 Share Posted August 8, 2005 En annan sak du kan leka med, som troligen är ganska lik den i pluginen, är Lumakeying. Att du keyear ut dom områden som är ljusa. Om man animerar tröskelvärdet där kan man få det vita skenet att täcka allt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts