Jump to content

Mixa med balansen

Mövie

Recommended Posts

Hej!

Satt och redigerade mitt amatörprojekt. Jag kom på en variant som jag använde till mitt stereospår.

Om det exempelvis är två personer i bild, den ena står till höger och den andra till vänster mixade jag balansen och talet ca 30% åt vardera håll för att förstärka känslan av en bredd i bilden. Beroende hur nära dessa är får man anpassa balansen.

En annan grej var att jag stod bakom en skytt och filmade och man kan endast se denna. När skotten smäller mixar jag höger vänster mitten o.s.v för de olika smällarna och man förstår då att det finns skyttar höger och vänster om den filmade.

Är det här något man brukar använda sej av eller är det något man inte ska hålla på med?

Jag tyckte i alla fall att jag var skitsmart :)

He he, att panorera som det kallas, när man lägger ett ljud olika mycket i olika högtalare är väldigt vanligt. Fast när det gäller dialog så lägger man denna generellt sett alltid i mitten, är det en 5.1 mix så ligger all dialog i center. Medans rummet (reverb) ligger ut i surround. Kan vara vissa dialog ljud, om någon skriker utanför bild långt bort eller liknande så kan man göra undantag och lägga ut det lite åt kanten. Man får känna sig fram. Tecknade filmer tycker jag har en tendens att oftare panorera dialogen därifrån det egentligen kommer. Tramp ligger också i princip alltid i mitten.

Effekter däremot panoreras oftare, men ibland är det bäst att lägga även dom i mitten. Tänk att du gör ett "axelbrott" fast på en effekt. Tex du filmar en kille framifrån, bakom går en väg och det kommer en bil som åker höger->vänster, precis när bilen åkt förbi klipps bilden till att vi filmar mannen bakifrån och då befinner sig ju bilen till höger om kameran. Om du då följer med klippet så låter det konstigt. Dvs du lägger billjudet så det sveper lite mellan höger och sedan till vänster högtalare i första bilden, men om du mitt i klippet ändrar så ljudet hoppar till höger högtalare igen så blir det rörigt. Så man får känna efter lite från fall till fall. I detta exemplet kan man ju prova att panorera lite grand, så man ändå får effekten att ljudet följer med, men inte så att det blir ett så stort hopp i klippet.

Sedan kan det vara en fördel att inte ha dialogen i stereo utan se istället ditt stereospår som två separata kanaler. Har du spelat in två st som pratar och i bästa fall med 2 olika mikar så har du väldigt bra kontroll i efterhand. Om du sen har ett stereospår när du tankar in det är det ju bra att splitta upp detta till 2 monospår. Så blir det lättare att redigera.

He,he!

Men det går att förändra väldigt mycket bara genom att klippa, laborera med ljudnivå och panoreringar.Även om man bara har en pinkig mic på kameran.

Jag funderar på att skaffa mej en extern som tar runtomkring. Som det är nu blir det många ggr bara surrigt i bakrunden.

Jag tycker det är roligare att fixa med ljudet än massa flashiga bildövergångar och effekter.

Härligt att höra att det finns en del folk som gillar och mixa med ljud och så.

Filmare och redigerare finns det ju en del av, men få som är duktiga på ljud.

Ett stort tack till alla ljudtekniker där ute i landet som gör det möjligt för filmskaparna att få till ljudet som dom vill.

Fortsätt så Mövie.

MVH:

Roger Öberg