tomasz1985 Posted August 2, 2005 Share Posted August 2, 2005 Är det någon här som håller på med något intressant dokumentärfilms projekt eller någon som avslutat ett? Dela gärna med dig av dina upplevelser. Berätta om projektet. Hur mycket film/dv band gick åt? Vilken stil håller ni på med? Hur gick/går ni tillväga? Etc. Vore kul att höra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted August 3, 2005 Share Posted August 3, 2005 Jag skulle vilja hålla på med dokumentär á la Michael Moore, men jag har nått som man kallar prestationsångest, vilket innebär att jag inte kan stå framför en kamera, utan endast bakom. Eller så är jag bara blyg... Så hur gör man då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sir_flint Posted August 3, 2005 Share Posted August 3, 2005 Du kan göra dokumentär på många olika sätt. Till att börja med så måste du ha ett ÄMNE. Reflektera till just det ämnet du valt och skriv ner varför det är viktigt att andra får se ditt ämne genom en dokumentär. Sedan så får du gå ut och undersöka tillgången av material och hur intressant andra tycker att ditt ämne är. Tycker många att det inte är viktigt att få veta det du berättar så kanske du förmedlat det på fel sätt eller till fel målgrupp. Genom undersökning kan du reflektera om det är värt att lägga ner tid på det material och grund som du har, eller om du måste bygga ut ditt ämne till en breddare målgrupp. En dokumentär görs för att folk ska tycka det är intressant, och självklart så måste man inte stå framför kameran för att fixa en kanonfilm. Antingen så gör du det med endast tal, eller så tar du in en kompis som är mer van att stå framför kameran. Men viktigt att du lägger ner stor energi på förarbetet till din dokumentär, eftersom det i slutändad kommer synas hur mycket du lagt ner eller inte på ditt projekt. Michael Moore förmedlar något som hela världen tycker är intressant. antingen håller dom med honom eller inte. Oftast så försöker man få tittaren att själv välja sida (Michael Moore gör på ett helt annat sätt) Har du inte tillräckligt kött på benen och börjar anklaga personer eller bolag/företag för något så kan man råka riktigt illa till. Så ska du göra dokumentär, se till att inte stå på en sida utan visa världen båda sidorna och reflektera för och nackdelar. Hoppas du lyckas bra och kämpa vidare så ska allt ordna sig. MVH: Roger Öberg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted August 3, 2005 Author Share Posted August 3, 2005 Själv är jag inte så intresserad av journalist-dokumentärer, iaf inte politiska. Jag föredrar dokumentärer där filmteamet inte är med i dokumentären utan följer en person. Dessa dokumentärer kräver mest arbete och själ eftersom man måste umgås med personen väldigt länge så att ett förtroende (vänskap) skapas. För ett sådant projekt krävs en person som har lätt att ta kontakt med andra och olika kunskaper som psykologi mm kan vara bra att ha. Sen bör man ha sparat en del pengar eftersom SFI betalar ut blygsamma summor till dokumentärfilms projekt (om man ens får något). Om man sen vill köra film kan man ju också tänka sig hur mycket pengar det kostar. Vissa har en ratio på ca 80timmar film = 1 timme på duken. Det är 480 rullar film. Det är en stor ratio men jag har läst om folk som har en mycket högre. Sen ska det digitaliseras och klippas. Sen ska du ha någonstanns att bo mm. Det är tufft att göra dokumentär =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts