Gå till innehåll

Arbeta med ljud i Premiere


Mövie

Recommended Posts

Hej!

 

Har två frågor som jag undrar över.

 

För det första hur tonar jag ner ett ljudklipp?

Och den andra frågan. Om jag vill plocka bort ett ljudklipp som tillhör en scen,hur går jag tillväga? Som det är nu försvinner även videoklippet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. För att tona i ljud och bild i Premier så öppnar du effect control fönstert och sätter ut en key och sedan reglerar du volymen... För att lösa göra ljud eller video från varandra så höger klickar du på ett klipp och klickar på (glömt vad de står) men ja du hittar nog det!

 

 

Mvh/ Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första har jag inte lyckats läsa mej till hur jag får in klippet i "Effectcontrollen"

Key´n du nämnda fattar jag inte heller riktigt vad som menas.

Jag har lyckats på något sätt ett par ggr att mickla in ljudklippett i controllern, och då har jag lyckats placera ut markörer med form av en diamant.

 

Med andra ord. Förklara för mej som för en femåring :-/

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=Mövie]Med andra ord. Förklara för mej som för en femåring :-/[/citat]

Om du svarar på min tidigare fråga så kan jag lättare ge dig svar...[/citat]

 

Hej Rogge!

 

Premiere pro 7.0

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mövie][citat=Rogge][citat=Mövie]Med andra ord. Förklara för mej som för en femåring :-/[/citat]

Om du svarar på min tidigare fråga så kan jag lättare ge dig svar...[/citat]

 

Hej Rogge!

 

Premiere pro 7.0[/citat]

Båda dina frågor bör vara besvarade i HTML-hjälpen som installeras tillsammans med programmet. (Helpmenyn | Help, eller tryck F1?)

 

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mövie]För det första hur tonar jag ner ett ljudklipp?[/citat]

Det finns flera sätt att göra det på och är lite olika (olika namn) mellan PPro 1.0 och Ppro 1.5 som jag har. Tryck F1 i PPro och gör en sökning på Cross-fading or fading out audio

 

[citat=Mövie]Om jag vill plocka bort ett ljudklipp som tillhör en scen,hur går jag tillväga? Som det är nu försvinner även videoklippet?[/citat]

1. Tryck ner Alt-tangenten

2. Medan Alt-tangenten är nedtryckt markerar du ljudet du vill ta bort med musen

3. Släpp Alt-tangenten

4. Tryck på Delete

5. Boom! Nu är ljudet borta medans videon ligger kvar

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hela är ganska enkelt. Eftersom ljud o bild är länkade så måste du bryta länken. Högeklicka och välj Bryt länk. klicka någon annanstans. klicka nu på ljudklippet o vips så kan du ta boprt klippet medans bildklippet är kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...