anders10 Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 Hej! Har en Canon mwx 100i och som på många andra kameror tar den inbyggda mikrofonen upp kameramotorns ljud. Jag har inte tänkt på det så mycket innan för jag har filmat mycket utomhus. Men jag filmade ett inslag inomhus för ett tag sedan och störljudet var högre än jag trodde! Har fått tips här på voodoofilm om en mic som heter Röde. Röde NT, tror jag och den skulle visst kosta runt 1000:- Är det någon som vet om denna kan råda bot på motorljudsproblemet ? Är det en stereo-mikrofon? Och finns det andra i den prisklassen som är vettiga? Tacksam för alla svar. Andes 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 23, 2005 Share Posted July 23, 2005 [citat=anders10]Är det någon som vet om denna kan råda bot på motorljudsproblemet ? Andes[/citat] Vet inte säkert, men eftersom det är en extern mikrofon så borde den väl det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
giulietta masina Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 All störljud från kamerans motor uppstår för att mikrofonen sitter för nära kameran. Så oavsett vilket mikrofon du använder (som är extern) så kommer du att slippa dessa störljud. Sedan kan det ju vara vettigt att köpa en bra mikrofon om man ändå ska köpa en. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Broman Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Dum fråga, men hur är en dålig mikrofon? Blir det en tragedi om man råkar köpa en sån? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Som sagt så är det bättre med en dålig extern mik som kommer bort från kameran än en superbra mik som sitter på kameran. I allafall när man måste ta upp låga ljud inomhus då "signal / skitljud"-förhållandet är riktigt kasst. Och Röde Nt-3 (som den heter) är ingen stereomikrofon. Har fördelen att det är en kondensatormik som både kan drivas med +48V och 9V batteri eftersom man inte alltid har möjlighet att mata miken. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Se denna artikel betr Röde NT http://www.sundancemediagroup.com/articles/Rode_VideoMic.htm 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts