Jump to content

Shotgun, myga eller njure?

yooonis

Recommended Posts

Om man vill spela in scener där 2 personer pratar med varandra och dom ska röra sig mycket och prata ganska fritt ifrån manus, båda syns i bild, vilken mic- typ är bäst att köra på då? PS man vill inte ha nån störande ljud av traffik...

Ska man köra på shotgun- mic, två myggor eller en mer vanlig kondensator mic av det vanliga slaget njure? (Typ Röde nt-3).

Vilket skulle ni rekomendera?

Tacksam för svar,

/yonis

Exemplet som du beskriver är inte lätt för någon ljudtekniker, så det är ju inte det bästa att börja med. Jag hade satsat på att snacka mig till en miljö där det är tyst (eller så tyst som jag kan få det) och sedan ha två bomoperatörer. Kan man inte få det så är det väl myggor som gäller, men som sagt se till att dom har kläder på sig som prasslar minimalt, bomull är bra. Och gärna ha grejer som du fäster myggorna i, finns små "plastbitar" som man tejpar fast på kroppen och sätter myggorna i så att kläderna inte skrapar mot membranen, men kläderna prasslar ju alltid nästan ändå så det är svårt att få det bra. Ett annat alternativ är ju att ha någon lite mindre riktad mik och gå en bit ifrån så att du inte missar så mycket, det kommer ju låta längre bort och mer rum men du får ju med allt. Se bara till att hellst rikta miken i kamerans riktning så att bilden överenstämmer med ljudet när du tappar. Dvs vänder sig skådespelaren med huvudet från kameran så tappar du ljudet men du ser det även i bilden så man köper det lättare.

:)

Hm, men det finns ju också rundupptagande myggor har ja sett, borde inte sånna vara krångel fria? För rundupptagande skall väl vara "prassel"- fritt och dessutom tar väl sånna bara upp ljud från nära håll, dvs inget "läck" eller "rums" ljud? har sett några ganska billiga (typ 500:-), på musikborsen.se

vet ni för övrigt vad en P3 kontakt innebär på en mic?

Hm, annars är väl en vanlig njure det bästa/enklaste valet för en newbie som mig...

tack för svaren för övrigt

/Yonis

Dom flesta myggor är rundupptagande, finns några som har njurekaraktär men jag har inte sett några som är mer riktade. Och det enda du mindskar när du har rundupptagande är dels fasningar men också vindbummel. Men prasslet mindskar ju inte, problemet är ju kläder som rör sig och då låter och ofta sitter närmast myggan. Med prasslet menar vi inget skumt ljudfenomen :)