Jump to content

Tona ner/loopa andras musik?

tomgrejs

Recommended Posts

Jag har till mitt projekt frågat band och artister om lov för att få ha deras musik med i filmen. men vissa låtar som jag har med är väldigt långa eller korta. så jag har funderat på att tona ner musiken innan låten är klar, och i några fall, loopa om låten så den blir aningen längre.

frågan är om man får göra så? måste man fråga artisterna igen om man får loppa/tona ner låten??

eller ska man vara glad att man fått ha musiken med gratis, och inte försöra låtarna för dom?

jag har iallafall gjort redigeringarna på ställen där det passar mycket väl, då det bara känns dumt att tona ner en låt rakt av. men som sagt, får man ändra på låtarna?

Bra fråga, att tona ner en låt innan den är slut är nog inga problem. Och du måste ju få ställa nivån där du vill ha den. Kanske är värre när man vill gå in och ändra helheten i låten, tex klippa bort en vers eller lägga slutet tidigare, eller som du loopa något parti. Bäst är nog att fråga bandet om det är ok för dom, även om det är "lagligt" så är det ju bra att hålla sig väl med de som hjälper en :)

Well, tona & klippa ner får du absolut göra.

Är det något bandet skulle störa sig på så har dom VÄLDIGT fel attityd till det hela eftersom det är fullständigt omöjligt att filmen skulle kunna klippas efter hur deras idé med låten är.

Skulle du däremot remixa om låten så är det en annan femma, eftersom du då skriver om materialet, men som jag ser det så är inte exempelvis bortklippning av refräng etc något som någon rimligtvis borde bli sur över.

Däremot så är det att rekomendera starkt att be bandet klippa upp det själva innan mix, elller be om färdigmixade sequenser du kan puzzla ihop, & det för att slippa eventuella bekymmer med avklippt reverb & överdrivna hack.

.....i samma veva så meddelar du ju då dessutom bandet att låten inte planeras användas i sin helhet...vilket iof borde vara uppenbart redan från början om den inte är specialskriven för scenen ;-)

...hm, vilken får mig att tänka på, är låtarna skrivna specifikt för filmen, så är det absolut inte din sak att klippa ner dom, det får kompositören/bandet göra.

Borde rimligtvis vara uppenbart, men för säkerhets skull bör kanske nämnas att det jag sagt gäller så länge det finns orsak & motivation till att klippa i materialet.

Gör man det bara för att få en chans att känna sig delaktig i musikskapandet & försöka lura till sig cred för låten, så har man satt sig i problem.

Detta inte riktat mot någon speciell, bara sagt för att verkligen undanröja alla eventuella feltolkningar generellt jag kan komma på just nu :-)

tack för svaren. jag vill inte ha något i musikskapandet att göra, utan vill bara att musiken ska passa till filmen. känns onödigt att behöva sätta in en massa dåliga scener för att fylla ut tiden i väntan på att låten ska ta slut. men jag ska skriva och fråga banden. för det kan ju vara schysst som sagt att medela dom.