Gå till innehåll

mörkare film vid skapande av DVD-skivor, vaför?


neolit

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar om varför det blir så att när jag skapar en DVD-skiva, men någon film eller liknande, blir det alltid lägre kontrast. Alltså, filmen blir märkbart mörkare och lite gult/rött när jag slutligen ser DVD-skivan på Tv. Jag har ingen anning vad jag skall göra.

 

Jag fångar in filmen till datorn via firewire med hjälp av programet "WinDv", en enkel program, men som fungerar bra, tycker jag.

 

Så varför blir filmen slutligen mörkare än orginalet från DV-band?

 

Jättetacksam för någon som vet något och svarar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dum fråga, men har du spelat upp filmen direkt från kameran till tv:n?

 

Jag ställer frågan därför att bilden på kamerans LCD-skärm många gånger har väldigt fina färger samt mycket ljus och skärpa. Man kan luras av det.

 

Så om du bara tittat på filmen direkt på kamerans LCD-skärm, prova att koppla kameran direkt till tv:n och se om det är någon skillnad mellan bilden på kamerans LCD-skärm och bilden på din DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=neolit]Hej!

 

Jag undrar om varför det blir så att när jag skapar en DVD-skiva, men någon film eller liknande, blir det alltid lägre kontrast. Alltså, filmen blir märkbart mörkare och lite gult/rött när jag slutligen ser DVD-skivan på Tv. Jag har ingen anning vad jag skall göra.

 

Jag fångar in filmen till datorn via firewire med hjälp av programet "WinDv", en enkel program, men som fungerar bra, tycker jag.

 

Så varför blir filmen slutligen mörkare än orginalet från DV-band?

 

Jättetacksam för någon som vet något och svarar.[/citat]

 

Har du testat på någon annan Tv. Risken finns ju att det kan vara fel på tv:n

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rogge] Jag ställer frågan därför att bilden på kamerans LCD-skärm många gånger har väldigt fina färger samt mycket ljus och skärpa. Man kan luras av det.[/citat]

Det problemet hade jag mycket förr. LCD-skärmen var för ljust inställd och jag kom på sent hur man ändrade det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nu som jag har börjat skapa DVD-skivor på mina filmer. Så jag har alltid, eller ofta tittat direkt från videokameran till Tv:n. Tyvärr är det så att det blir ljusare och bättre färger. Som jag nämnde, blir bilden efter skapat DVD lite gul och lite rött.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=neolit]Som jag nämnde, blir bilden efter skapat DVD lite gul och lite rött.[/citat]

- Vilket program redigerar du i?

- Lägger du på någon/några effekter på filmen, och i sådant fall vilka?

- Vilket DVD-authoringprogram använder du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder Adobe Premiere Elements att redigera i. Bränner DVD skivorna med hjälp av Ulead DVD movie factory 4.0

 

Det känns ändå som att just när filmen visas under "fångest-tiden" lite sämre ljus. Nu vet jag inte om det kan bero på själva programet som jag fångar filmen med hjälp av som felet ligger på. Programet heter "WinDv" och är en gratis version. Tror att jag har nämnt det ovan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=neolit]Det känns ändå som att just när filmen visas under "fångest-tiden" lite sämre ljus.[/citat]

En datorskärm visar en alltid betydligt sämre bild än en tv. Justera upp ljuset på din datorskärm så får du mer ljus. Använd aldrig datorskärmen som referens när det gäller ljus och färger. Att ställa in färger/ljus på filmen efter vad man ser på datorskärmen ger oftast (alltid) katastrofala resultat pga att datorskärmen skiljer sig mycket från en tv.

 

När du exporterar från Premiere Elements, vad exporterar du till (avi, mpg) och vad har du för inställningar då?

 

Varför fångar du inte filmen direkt i Premiere Elements?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...