Jump to content

Im giving up premiere pro...vet inte v det är....

Krapola-ux

Recommended Posts

Well goot folk,

Hoppas att allt är bra med dig och ni har en trevlig najs sommar!....

Är lite frusterad just nu med mkt liggande jobb....är så trött på PC...

Har en fråga till er,,,du kanske vet vad jag pratar om: Nu har installerat Premiere pro 1.5, fett mkt mer stabilt än förra versionen . men kan ej använda Capture Appl....så fort jag använder inställningen,, det går tre sekunder när programmet freeezes bara, footage fastnar i rutan men bandet forsätter spelas upp i kameran,, Ppro blir till:" not responding"..fattar ej vad det är....men det förra versionen gjorde precis samma sak och allt detta började hända när jag bytte mitt inbyggt ljudkort.och ominstallerat windows..men vet ej vad det nu kan va liksom...(...)

Det sjukaste är att både premiere pro v. 1 och v. 1.5 gör exakt samma fel....fattar nada...grrrr.

Nu har jag kollat preferences på Ppro, allt ser bra ut...har kollat firewirekort sladd och även kamera ,,,,de fungerar just najs.....

Any ideas ??? What ever??

Tack för hjälpen!!

Fernandox

Eftersom det började strula när du bytte ljudkort kan det vara så att ditt ljudkort och ditt firewirekort delar på samma IRQ-adress.

I Windows, gå till Kontrollpanelen > System > Maskinvara > Enhetshanteraren och "fäll ner" Nätverkskort och dubbelklicka på ditt nätverkskort, tex "3Com Gigabit LOM (3C940)" och titta på fliken Resurser. Under Resursinställningar skall du titta på vad som står under raden Resurstyp och leta upp IRQ. Här hos mig står det 22 där. Skriv ner siffran på ett papper.

Gör sedan samma sak för ljudkortet och kolla om dom har samma IRQ. Har dom samma så kan felet ligga där. Det är kanske mindre troligt efterssom du kan fånga i tex Movie Maker men samtidigt absolut inte omöjligt efterssom PPro tyvärr är griningt med just att fånga video.

Om ditt firewirekort och ljudkort har samma IRQ så rekomenderar jag att byta IRQ på en av dom och se till att firewirekortet har en helt egen IRQ. Hur man byter IRQ kan jag inte efterssom det var så länge sedan jag gjorde det, så här hoppas jag att någon annan vill guida vidare. :)

Om ljud- och firewirekort har olika IRQ så är väl nästa tips att avinstallera PPro 1.5 och sedan installera det igen. Om du gör det, se till att även manuellt radera alla mappar som avinstallationen ev lämnar efter sig samt även ta bort innehåll som har med PPro att göra i mappen C:\Documents and Settings\Ditt Användarnamn\Application Data\Adobe\Premiere Pro samt i dess undermappar. OBS! Här ligger även egna Presets för export av film samt dina egna tangentbordsinställningar. Så var mao försiktig att rensa om du har värdefulla Presets eller tangentbordskommandon du ändrat och vill behålla. Det är alltså en god idé att flytta hela den mappen till ett annat ställe så länge.