Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har spelet in lite film med min Canon IXY (IXUS i europa) 4.0.

Upplösningen är 640*480. med 30fps

Har försminskat till 440*280. Resultatet ser hyffsat ut i helskärm. Men även i okomprimerat format så uppstår det taggiga linjer utinfrån allt som rör sig fort. särskilt när saker rör sig i sidlet. varför uppstår dessa taggiga linjer?

Testade att göra ett litet intro i Flash MX i samma upplösning. Resultatet ser ut som skräp. Men lägger man in en title i Premiere pro 1.5 med samma upplösning så blir resultatet mycket mjukare och bättre. Vad beror detta på?

Är man tvungen att lägga på nått smoothfilter för att det ska se bra ut.

Finns ju vanliga "hemfilmade" videoklipp som ser hur bra som helst ut fastän dom bara är i 320*240. Och dessa är ju kraftigt komprimerade eftersom dom ligger på hemsidor.

slutresultatet tänkte vi bränna en DVD av. Kommer dessa taggiga linjer att försvinna på en Tv-skärm? Eller var bör jag göra innan jag exporterar den.

Lång och jobbig fråga, men det vore trevligt om någon kunde hjälpa mig.

Tack på förhand

Postad

Dom taggiga linjerna beor på interlace, syns bara på din datorskärm och inte på din tv. Detta har diskuterats här förut, sök på interlace i forumet

Postad

Så hur jag än deinterlacar. Eller håller på att pilla med olika interlace alternativ så kommer alltså resultatet att bli bra på TV. Om man nu inte har progressive Scan på Tvn?

Postad

[citat=Burton]Har försminskat till 440*280. Resultatet ser hyffsat ut i helskärm. Men även i okomprimerat format så uppstår det taggiga linjer utinfrån allt som rör sig fort. särskilt när saker rör sig i sidlet. varför uppstår dessa taggiga linjer?[/citat]

Efterssom bilden från början var 640x480 så är proportionerna i bilden fel när du gör om dom till 440x280. Det skall vara 440x330 eller 373x280 beroende på vilken av 440 eller 280 du vill behålla för att få rätt proportioner i bilden.

Och dom är filmade i 30fps skriver du. Editerar du dom i ett PAL eller NTSC-project? Om du editerar dom i PAL skall du göra om dom till 25fps först.

Det kanske inte gör någon större skillnad ang proprtionerna men genom att jobba med rätt proportioner så är man åtminstone en bra bit på vägen. :)

Postad

Efterssom bilden från början var 640x480 så är proportionerna i bilden fel när du gör om dom till 440x280. Det skall vara 440x330 eller 373x280 beroende på vilken av 440 eller 280 du vill behålla för att få rätt proportioner i bilden.

[/citat]

ang.

Ville ha lite widesreen över det för att liva upp det dåliga filmmaterialet :)

Tanken är att det ska bli en DVD över det hela snart. Bör jag ändra till något speciellt format/fps/interlace? 3dsmax animationerna samt animationerna som är med i filmen är renderade i 440x280. DVD-Brännaren är hos en kompis. Så det vore bra om jag kunde förberade filmen i rätt format osv innan jag tar över den dit.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...