Jump to content

Mikrofon

Gouryella

Recommended Posts

Den är säkert hygglig som så, men vidare proffsig är den tyvärr inte.

Jag rekomenderar ett besök på, beroende på var du bor, typ Jam & Musikbörsen. Finns i både GBG & STHM.

Fråga där så kan du få bra hjälp & pålitliga prisuppgifter, bor du i eller har vägarna förbi GBG så är Freddans mitt personliga favoritställe.

Rekomenderar VARMT att undvika stereomickar till varje pris om du inte verkligen vet vad du gör.

Man för för det mesta mycket bättre resultat med två separata mono-mickar kopplade i A/B, X/Y eller, om man gillar sånt, MS (INTE att förväxla med S&M;))

En personlig vavorit på lågbudgetsidan är Röde NT-3, på högbudgetsidan Sennheiser MKH-416 el. -70.

ADK´s mickar funkar åsså fint men kräver extern matning! :-)

Alla mikrofoner av kvalite har xlr kontakt, dvs har balanserad signal ut. Men skall du koppla den till en obalanserad källa så kan du köpa en adapter, då får du dock bara obalanserad signal, därför rekomenderas mixer (igen) emellan mik och md. Adaptern kan du göra själv eller köpa, är en xlr hona->minitele du behöver, fast det finns nog inte direkt. Du får nog gå vägen xlr hona->stor tele->liten tele. Så billigast är eg att löda en egen kabel. Då löder du så här.

Xlr Pinne 1 -> Shield på minitele

Xlr pinne 2 -> Tip & Ring på minitele

(Xlr pinne 3 -> Shield på minitele)

Sista är jag osäker på, du kan prova att skita i pinne 3 och lämna den öppen, det kan bli risk att du får brum å skit och isåfall jordar du den mot pinne 3 alltså skölden på minitelen. Men för enkelhetens skull prova först utan.

Föresten, det kanske inte vore helt fel att lägga lite pengar på en mixer... på marenius sidan är den billigaste mixern en (fin liten sak med fina xlr kontakter) en MONO mixer. Påverkar det ljudet på nåt dåligt sätt? Är det sämre med mono eller bättre? Vad är skillnaden mellan en stereo mixer och en mono?

Ps vill använda mixern för att spela in dialog, och möjligen speaker - röst. Men viktigast är dialog.

/Yonis

En monomixer har bara en utgång. Skall du bara spela in dialog så räcker det med mono. Du spelar aldrig in dialog i stereo ändå. Jag brukar dock splitta signalen och lägga den ena c:a 12dB lägre så jag säkrar upp om det skulle slå över på första kanalen. Bara för att utnyttja att man har två kanaler. Men ljudet försämras ju inte, skillnaden är att du bara kan skicka en kanal från mixern.

Klart att du kan spela in speaker röst i mono. Det hade jag själv gjort. Enda anledningen till när man kanske vill ha röst i stereo är kanske där det BARA ska vara röst. Typ ljudböcker eller nåt. Och då köra väldigt försiktig stereo. Man vill hellst ha röst i mono. Och speakern spelar du ju ändå inte in på fältet utan i studio eller vid klippningen. Och då spelar du ju enklast in direkt på datorn och har mer möjligheter till att ha en bättre mik och mikförstärkare tex.

En adapter kan ju vara vad som hellst. När man pratar om xlr adapter så säger det mig ingenting, mer än att det är xlr in eller ut i någon ände. Sedan kan det ju vara balanserad eller obalanserad. Men när jag pratar om xlr adapter i det här sammanhanget så menar jag en pryl som har xlr hona i ena änden, och rca eller monotele i andra. Men du får inte balanserad signal från miken till adaptern, och sedan obalanserad därifrån till kameran eller md´n eller vad du nu kör. Utan då får du obalanserat hela vägen och bör inte ha längre kablar än typ 2-3m. Och drar du kabeln nära strömkablar så får du väldigt lätt störningar.

Har du däremot en mixer med balanserade ingångar in så får du balanserad signal från miken till mixern, och kan ha typ 100m kabel utan problem om du så känner för det. Sedan kanske du måste köra obalanserat ut från mixern till kameran (om kameran har obalanserat in så att säga) men det är ju lättare att lägga mixern nära kameran än miken nära kameran.

Du väljer inte mellan att köpa en xlr adapter och en mixer, köper du en mixer som bara har xlr ut (som dom flesta har) så måste du likförbannat köpa en xlr adapter också, om du inte har xlr in på kameran.

Men jag hade inte tänkt spela in ljud på kameran utan på Md ;) och där finns det ju line-in? Och då behövs välan inte en extra adapter till?

Måste bara göra få en översikt här:

mic ---> mixer ----> MD = Balanserat ljud?

+ Mitt drömscenario ljudmässigt är just nu att koppla 2 st "AKG Myggmikrofon med XLR kontakt C-417" med typ skitlång kabel till mixern och köra perfekt "ren" dialog! http://www.cyberphoto.se

Att använda myggor är väl ändå det idealiska om man ska ha konversationer och dialog på film utan att behöva avbryta den ene eller tvinga dom att inta staty positioner och svänga runt med en riktad mic som en jojo?

Tackar för alla svar föresten!

/Yonis

Eftersom inte Md´n har balanserade ingångar så kan du inte få balanserat från mixern till mdn, däremot från miken till mixern.

Du får aldrig perfekt ren dialog med myggor eftersom de prasslar ganska lätt. Men det finns olika trick att rigga dom på skådespelaren så att klädprassel minimeras. Men för att inte kläderna ska prassla så måste du dels ha "rätt" kläder på skådespelaren, läder är dödsstraff och bomull är jättebra. Sedan är det bra att ha prylar att "lägga myggan i" så att inte kläderna glider mot själva myggan.

Sedan måste nästan skådespelarna stå ganska still eftersom dom får en kabel som går ut genom ena benet eller nåt, eftersom dom inte är trådlösa. Plus att de prasslar mindre om de står still. När man tar ljud på plats så försöker man alltid ta så mycket man kan med bommen, kan man inte det försöker man rigga någon mik i närheten, gömma bakom nån stolpe eller nåt som står på nåt bort etc (anledningen är att en vanlig mik låter bättre än myggor, om du inte har en kass mik då och snordyra myggor).Kan du inte det är nästa steg myggor och längst ner på prioriteringslistan är eftersynk, om inget annat funkar. Så brukar man tänka om man inte har hur mycket pengar som hellst, då kan man ju gå in och bestämma i förväg att man eftersynkar allt om man vill.

Och du får ju alltid lite läck in i myggorna om inte skådespelarna står typ 20m ifrån varandra, men samtidigt måste de ju då ha ganska hög samtalston och då läcker det i alla fall. Så klippmässigt är det ju lika jobbigt om dom hugger varandra i närbilderna. Har du en tvåbild däremot får de ju ha dialogen så som det är tanken, men på bilder där det bara är en skådespelare med i bild så är det ju viktigt att de inte avbryter varandra, det fixar du i klippningen sedan istället.

Och tycker du det är jobbigt att lära sig manus och att lära skådespelarna hålla sig till manus så är det klart att det är bekvämare med myggor. Annars kan du ju gå ifrån lite med miken och ta ett mellanläge mellan skådespelarna, eller ta en mik som inte är lika riktad så behöver du inte flänga runt som en jojo. När du sedan tar närbilderna och vill säkra upp den personen som är i bild så kan du ju ligga med bommen på denna och sätta en av myggorna utanpå kläderna på den personen som är off, och säga åt dom att inte hugga, så får du inget prassel + att du får off ljudet också om spelet är såpassbra att du vill använda off ljudet ibland. Räkna dock med lite annan karaktär på myggljudet.

"Eftersom inte Md´n har balanserade ingångar så kan du inte få balanserat från mixern till mdn, däremot från miken till mixern."

Hm så det skiter sig till sist ändå? Blir inte ljudet bra då? Har för övrigt hittat en DAT-spelare för 500:- (Aiwa Strazzer)...

Hm, men då känns det inte speciellt smidigt att använda myggor ändå. Jag trodde ju att dom bara uppfångade ljud från den som bar dom, inte den andra personen också...

men vilken mikrofon-typ är bäst att köra på då om man vill köra "bom-style"? Är en superriktad mic bra? Fast då måste man ju svänga som jag sa. Men har man en mindre riktad mic (typ vanlig mic) så fångar man väl onekligen upp störande bullerljud i omgivningen? Låt säga en rund-gående hade väl vart katastrof.

Det här med att spela in ljud är sannerligen ett snårigt träsk av fällor och hinder... och kostnader.

Tack för svaren föresten

/Yonis

Det skiter sig ju inte bara för att du måste köra obalanserat. Som jag skrev så måste du köra obalanserat från mixern till mdn så är det ju bara att se till att ha mixern så nära mdn som möjligt så du slipper ha så långa sladdar den obalanserade biten så att säga.

En mygga är som vilken mik som hellst, bara mindre, och ofta rundtagande men ibland lite riktad (njure karaktär). Så står det två personer med en halvmeter mellan varandra så tar myggorna upp lika mycket av varje ungefär.

Och även om du har en ganska riktad mik så får du ju endel miljöljud, även om det är lättare att rikta bort miken från dem. Men det är ju inte svart eller vitt, du får bort mycket av "rummet" med en riktad mik, så du kan vara lite längre ifrån men ändå låter det tajt. Med en mindre riktad mik måste du vara närmare ljudkällan för att få det att låta lika tajt. Men å andra sidan missar man inte lika mycket om det är roddigt och skådespelarna rör sig mycket och tar repliker åt olika håll hela tiden.

Det finns ingen mikrofon som är "bäst". Det finns några som är populära, den mest populära är nog Sennheiser Mkh-50 är en riktad mik men ändå ganska liten, låter väldigt bra. Men den kostar väl typ 18 papp så det är väl inget man går å köper till en amatörfilm direkt.

En annan poppis mik är Sennheiser Mkh-416, en längre mik som är lite mer riktad, låter ganska lik Mkh-60 som är i samma serie som 50´an men mer riktad. Sen finns Mkh-70 som är ännu mer riktad.

Vill man komma undan billigare så låter det sämre, sennheiser har en mikmodul som heter K6 som kostar c:a 3000 som man skruvar på olika mikar / membran på som har olika karaktärer och är olika riktade, Me-66 är väl den vanligaste och de kostar väl c:a 3000 de också. Själv tycker jag dom låter ganska illa.

Neumann har några billigare mikar i Km serien som jag tror låter bättre, har aldrig provat dom. Har dock kört med Km-100 serien där man skruvar på olika membran på en slags modul också, men de kostar väl upp mot 10-12 tusen skulle jag tro.

När det gällre Dat så finns det ju olika. Många datbandspelare som är anpassade för filminspelning har mixer inbyggd, så du har kanske 3 kanaler in och 2 ut/in på band. Men alla har inte det. Dom flesta större datar har xlr in/ut men tex dom mindre, där det inte finns plats. Sony har nån TCM historia som är lika stor som en freestyle och där får inga xlr´er plats.

Tack för det uttömmande svaret. Just det, hade glömt att det enda som händer med obalanserat är att det kan bli störningar, speciellt om man har längre kabel, så då är det väl ok då att köra med mixer och md - mic...

Hm, ska läsa lite mer om mikrofoner...

Nu har jag lite mer kött på benen iaf...

Tackar för svaren!

/Yonis