Ivan200 Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Tjena! Finns det något enklare sätt att spela in ljud via DATen (eller kanske utan den?), t.ex. koppla DATen direkt till kameran och spela in ljudet via DVCAM-banden, istället för att köpa separata DAT-band? Hur ska jag koppla i såfal? Och om det inte går... var köper jag DAT-band smidigast i Stockholm då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 Um, på vilket sätt skulle det vara enklare att krångla till det med fler medium?? DAT-band finns hos alla schyssta musikaffärer, har dom inte sånna så är dom antingen slut eller så är det nåt allvarligt fel på affären ;-) Musikbörsen & Jam är dom jag känner till i STHM, förutom dom två så finns även Freddans, Andreassons & MUG om man har vägarna förbi GBG eller tillåmä bor här :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted July 11, 2005 Share Posted July 11, 2005 [citat=Ivan200]var köper jag DAT-band smidigast i Stockholm då?[/citat] Du kan även prova med Estrad Musik på Folkungagatan, dom har garanterat. Kolla även dom ställen Christian van Caine skrev om. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Jag fattar inte frågan, vill du spela in ljud enklare på daten? Eller vill du hellst slippa daten och spela in direkt på kameran. Går ju lika bra att lägga ljudet på kameran, men du bör ju ha en mixer emellan så du har lite koll på nivåer, + att du kanske måste mata mikarna med 48V om du har kondensatormikar. Men vill du inte göra något seriöst så kan du ju köra med kameramiken, men då lägger du ju ribban så att du "precis hör vad dom säger" men det låter skit. Men oftast är det ju billigare att lägga ljudet på kameran, + att du slipper synka efteråt. Men som sagt, du måste nästan ha en mixer ändå. Om du har en hyfsad dat men inte vill lägga pengar på dyra datband så kan du ju använda daten som mixer och lägga ljudet på kameran ändå. Eller vill du säkra upp så lägger du ljudet både på dat och kamera, har jag gjort nån gång när jag var osäker på om daten funka ordentligt. Kopplingen är inte konstigare än vanligt. Har du mixer och lägger ljudet på kameran så kör du ju: mik->mixer->kamera och likadant om du har dat mik->dat vill du köra daten bara som mixer, eller lägga ljudet både på daten och kamera kör du ju: mik->dat->kamera 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickels Posted July 15, 2005 Share Posted July 15, 2005 Jag gick in i en vanlig TVaffär och köpte DATband så det borde inte vara så svårt. Åhlens provade jag med först men dom hade inte. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts