Jump to content

Fisheye

Bam__Margera

Recommended Posts

• 2 weeks later...

25mm gänga var litet, det minsta vanliga är 27, så först måste du försöka hitta en stepring som går från 25 till 37 (dom går oftast till 37 för det är nån sorts standarsmått på linser för mindre kameror), det fanns tydligen på cyberphoto för 150 kr, kanske kan finnas billigare på nåt annat ställe. sen behöver du fisheyet, raynox qcq-303 snaponfisheyet är billigt och har mycke effekt, men du tappar kvalite speciellt i kanterna av bilden. http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=11601 kan vara ett alternativ som inte ger lika mycket vidvinkel och böj i kanterna men har bättre bildkvalite. sen om du har möjlighet att beställa från usa (nån du känner har paypal) så rekommenderar jag ebay.com och en lins some heter kenko sgw-043, det är ett fisheye som ger ungefär lika mycket effekt som raynox snaponfisheyet och har samtidigt inte så dålig kvalite, det kostade 560 kr med tull frakt och allting för mig att beställa linsen från usa. vetinte hur mycket pengar du har för fisheye men om du vill ha det värsta så ska du köpa century optics baby death fisheyet som kostar minst 3000 kr. så vill jag också avråda från raynox hd-3030pro fisheyet iallafall om du ska ha fishet till extremsportfilmning därför att det ger lite vidvinkel (om man jämför med andra fisheyes) och böjjer knappt någonting ute i kanterna (det har verkligen inte 0,3 i effekt som de står på det).

haha nu hade jag väldigt lite att göra så skrev en uppsats men hoppas den kan hjälpa