Jump to content

Är den här kameran bra?

Xtreme Records

Recommended Posts

Jag köpte för två år sedan systermodellen DCR-TRV355E som ingick i samma Digital8-serie lanserad våren 2003.Skälet var att jag skulle kunna spela upp mina gamla analoga Hi8-band.Jämfört med min gamla "värsting" Sony Hi8 CCD-TR705 från 1991 finns det nackdelar:

Ljudet begr frekvensomfång,distorsion,motorsurr,sämre stereoseparation.

Sämre ljuskänslighet,brusig bild och dålig färgmättnad vid låg belysning.

Idag skulle jag inte satsa på D8 som ny kamera.Du kan få miniDV-kamera för lägre pris idag.MiniDV-kassetterna är betydligt billigare än HI8/D8-kassetter,snabbare spoltider(ca hälften).

[citat=Tomas T]Jag köpte för två år sedan systermodellen DCR-TRV355E som ingick i samma Digital8-serie lanserad våren 2003.Skälet var att jag skulle kunna spela upp mina gamla analoga Hi8-band.Jämfört med min gamla "värsting" Sony Hi8 CCD-TR705 från 1991 finns det nackdelar:

Ljudet begr frekvensomfång,distorsion,motorsurr,sämre stereoseparation.

Sämre ljuskänslighet,brusig bild och dålig färgmättnad vid låg belysning.

Idag skulle jag inte satsa på D8 som ny kamera.Du kan få miniDV-kamera för lägre pris idag.MiniDV-kassetterna är betydligt billigare än HI8/D8-kassetter,snabbare spoltider(ca hälften).[/citat]

Jo, men:

1. Jag spelar in ljudet på MD med extern mikrofon

2. Grejjen är den att jag tycker att DV-bilden är FÖR skarp, dvs när man bränner ut den syns pixlarna för mycket.

3. Jag vill som du, också kunna ladda in gammla Hi8 filmer i datorn.

Men annars, utom dessa nackdelar, är kameran bra?

Ja om du vill kunna spela upp gamla analoga band ska du inte välja den.Den är inte bakåtkompatibel.I så fall är den enda som finns fn är Sony DCR-TRV480.Pixeleringen du syftar på är väl nog en kombination av flera faktorer.Dels att tillverkaren har ställt in kamerans kantskärpa för hårt för att maskera dålig upplösning.Renderingen i datorn kan också ha betydelse men där går det väl alltid att mjuka upp.Har ingen erfarenhet av den i jämförelse med andra digitaler för att kunna klassa den.Allmänt betraktas D8 som ett instegsformat på väg att försvinna.Om din dator har analogt videofångarkort(S-video in)kan du överföra de gamla analoga Hi8 inspelningarna ändå och behålla den analoga kameran.

• 2 weeks later...
  • 1 year later...