Xtreme Records Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 Tjenna! Är den här kameran bra? http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/141810/details //Kalle Östberg 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x-pander Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Beror väl på vad du ska ha den till?? Finns väl inga kameror idag som är helt urkassa...vad jag vet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xtreme Records Posted July 8, 2005 Author Share Posted July 8, 2005 Filma med :P Nä, men jag vill ha en kamera som inte har lika skarp bild som DV när man bränner ut på dvd 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Jag köpte för två år sedan systermodellen DCR-TRV355E som ingick i samma Digital8-serie lanserad våren 2003.Skälet var att jag skulle kunna spela upp mina gamla analoga Hi8-band.Jämfört med min gamla "värsting" Sony Hi8 CCD-TR705 från 1991 finns det nackdelar: Ljudet begr frekvensomfång,distorsion,motorsurr,sämre stereoseparation. Sämre ljuskänslighet,brusig bild och dålig färgmättnad vid låg belysning. Idag skulle jag inte satsa på D8 som ny kamera.Du kan få miniDV-kamera för lägre pris idag.MiniDV-kassetterna är betydligt billigare än HI8/D8-kassetter,snabbare spoltider(ca hälften). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xtreme Records Posted July 8, 2005 Author Share Posted July 8, 2005 [citat=Tomas T]Jag köpte för två år sedan systermodellen DCR-TRV355E som ingick i samma Digital8-serie lanserad våren 2003.Skälet var att jag skulle kunna spela upp mina gamla analoga Hi8-band.Jämfört med min gamla "värsting" Sony Hi8 CCD-TR705 från 1991 finns det nackdelar: Ljudet begr frekvensomfång,distorsion,motorsurr,sämre stereoseparation. Sämre ljuskänslighet,brusig bild och dålig färgmättnad vid låg belysning. Idag skulle jag inte satsa på D8 som ny kamera.Du kan få miniDV-kamera för lägre pris idag.MiniDV-kassetterna är betydligt billigare än HI8/D8-kassetter,snabbare spoltider(ca hälften).[/citat] Jo, men: 1. Jag spelar in ljudet på MD med extern mikrofon 2. Grejjen är den att jag tycker att DV-bilden är FÖR skarp, dvs när man bränner ut den syns pixlarna för mycket. 3. Jag vill som du, också kunna ladda in gammla Hi8 filmer i datorn. Men annars, utom dessa nackdelar, är kameran bra? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted July 8, 2005 Share Posted July 8, 2005 Ja om du vill kunna spela upp gamla analoga band ska du inte välja den.Den är inte bakåtkompatibel.I så fall är den enda som finns fn är Sony DCR-TRV480.Pixeleringen du syftar på är väl nog en kombination av flera faktorer.Dels att tillverkaren har ställt in kamerans kantskärpa för hårt för att maskera dålig upplösning.Renderingen i datorn kan också ha betydelse men där går det väl alltid att mjuka upp.Har ingen erfarenhet av den i jämförelse med andra digitaler för att kunna klassa den.Allmänt betraktas D8 som ett instegsformat på väg att försvinna.Om din dator har analogt videofångarkort(S-video in)kan du överföra de gamla analoga Hi8 inspelningarna ändå och behålla den analoga kameran. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Black Star Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 [citat=Xtreme Records]Tjenna! Är den här kameran bra? http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/141810/details //Kalle Östberg[/citat] Vet inte hur bra den är. Men läs resensioner om kameran, brukar oftast stå allt man vill vet i dom 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plf66 Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 På min PDX10 kan man ställa skärpan, och i lägsta läget är bilden verklligen "soft", både från bandet och från dvd! Kan det vara nått? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blotarne Posted July 14, 2007 Share Posted July 14, 2007 men varfö skulle den inte funka ? :O Lycka till ! / Alle :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts