Tomas T Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Vet ej om det tillhör filmforumet men hur som helst så har jag en tid funderat på följande karaktäristika från stumfilmsepoken:ryckighet i kombination med en något förhöjd hastighet.Länge trodde jag att det berodde på dåtida filmemulsioners tämligen låga ljuskänslighet vilket tvingade fotografen att veva fram ett lägre antal rutor/sek jämfört med idag.När det sedan var biodags spelades det upp med en högre hastighet för att eliminera suddighet och normalisera hastigheten.Tänker jag rätt?Vad använde man för fps vid inspelning resp uppspelning? I know it is beyond the scope of this forum but it seems nice to copy this effect in digital video! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted July 4, 2005 Share Posted July 4, 2005 Jag tror man vevade så gott man kan, dvs man har inte konstant frame per seccond. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sound_front Posted July 10, 2005 Share Posted July 10, 2005 På en analog kamera utan motordrift (med vev) vevade man i jämn takt (så gott man kunde) oftast hadde man en viss "ramsa" eller liknande som man kunde gå efter eller bara räknade i takt. Men ofta så spelas gamla filmer upp för hög hastighet än vad de igentligen är menigen att spelas upp i. Men om du vill spela in något på DV och efterlika gammal film eller "stum film" om du så vill, så plåta med låg fps och spela upp den lite snabbare lägg på flimmer och skit, sepia och damm (LEK) =) Mvh/ Martin L 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts