Norbert Postad 1 juli 2005 Postad 1 juli 2005 Är det värt att köpa en 16mm filmkamera med två objektiv för drygt 500 kr? Är film äckligt dyrt till sådana kameror? För det priset tyckte jag att det skulle kunna vara en kul grej i alla fall. 0 Citera
mattsand Postad 1 juli 2005 Postad 1 juli 2005 om kameran fungerar och tar enkelperforerad film tycker jag absolut du ska slå till. det finns dock massor med gamla kameror som inte klara båda dessa kriterier. vad är det för kamera? /mattias 0 Citera
Norbert Postad 2 juli 2005 Författare Postad 2 juli 2005 De jag hittade i den prisklassen var: Paillard Bolex H16 Bell & Howell Filmo 16mm Movie Camera Model 70-DE Jag antar att det här är rejält gamla kameror, men jag har hört att Bolexen ska vara en riktig arbetshäst. Den användes väl även till inspelningen av Bad Taste har jag hört. 0 Citera
mattsand Postad 2 juli 2005 Postad 2 juli 2005 båda två är arbetshästar och om de fungerar är det bara att slå till. 500 låter dock lite lite, så se upp med skicket. en tusing ska du nog lägga för att vara säker på att den går att använda. kolla också om de tar single perf vilket är den vanligaste filmtypen. om säljaren inte vet är det bara att kolla på kugghjulet i mitten och om det har tänder på båda sidorna eller bara på en. ang bad taste så filmades den säkert med en bolex om det är det du hört, men du ska komma ihåg att det nog är den kamera som tillverkats under längst tid och de nyare har både elmotor och reflexsökare, vilket den för 500 garanterat inte har. /mattias 0 Citera
Norbert Postad 2 juli 2005 Författare Postad 2 juli 2005 Jovisst, jag tror sökaren var lite trasig på just den här för 500 kr. Jag hittade just nu en till Bolex för 3500:-. I sverige dessutom. Jag har hört att filmkameror i den här klassen väsnas väldigt mycket, så de är absolut inget att filma dialoger med. Stämmer det? Jag hittade en Krasnogorsk-3 väldigt billigt, men den låter som tusan efter vad jag har hört. Har även hittat ett rejält paket med en Konvas 35mm kamera där budet ligger på 405 dollar just nu. Det verkar ju rimligt. Några bra tips till en glad amatör som aldrig tidigare ens har rört vid en filmkamera? 0 Citera
mattsand Postad 2 juli 2005 Postad 2 juli 2005 alla kameror du har råd med, förutom möjligen cp-16 och eclair acl som ligger på kanske 10.000 och uppåt låter för mycket för dialog, men låt inte det stoppa dig. det är ju bara att eftersynka det som inte blir bra. även nyare proffskameror som arri sr3 är rätt högljudda inomhus. glöm heller inte att kamerorna inte går i synk så du måste mecka en hel del för att dialogen ska passa. ska du göra musikvideos är det bara att glömma synk. /mattias 0 Citera
Norbert Postad 2 juli 2005 Författare Postad 2 juli 2005 Alternativet är väl att spela in ljudet på en minidisk eller dylikt när man filmar. Men då måste man ju ändå vara rätt långt ifrån kameran för att den inte ska höras på inspelningen. Men för så pass små priser kan man ju köpa en mest för att testa och leka. Då återstår frågan om film. Eftersom kamerorna är så pass billiga så är säkert filmen svindyr? Någon hake måste det ju finnas. Det ska väl inte vara så enkelt att skaffa 16mm bara för att leka. :) 0 Citera
mattsand Postad 2 juli 2005 Postad 2 juli 2005 [citat=Norbert]Alternativet är väl att spela in ljudet på en minidisk eller dylikt när man filmar.[/citat] alternativet till vaddå? det måste du ju hur lite kameran än låter. %2$s skrev: Men för så pass små priser kan man ju köpa en mest för att testa och leka. word! %2$s skrev: Då återstår frågan om film. Eftersom kamerorna är så pass billiga så är säkert filmen svindyr? nja, en rulle kostar kanske 500-1000 med framkallning och scanning beroende på lite av varje och då får du tre minuter vilket man kan leka en hel del med. den som är van vid att ett dv-band på 60 minuter kostar 50 spänn kanske tycker att det är dyrt men man filmar så mycket mindre när man kör film att det inte brukar bli så farligt. dessutom kan du ju faktiskt filma uppemot 100 rullar innan du kommit upp i vad en dvx100 kostar. så många har jag knappt använt under hela min karriär och då har jag ändå gjort en hel del på 16mm. /mattias 0 Citera
Norbert Postad 2 juli 2005 Författare Postad 2 juli 2005 Hehe ja, för mig som är van DV så verkar det dyrt med film. Men det är nog som du säger, är det dyrare så filmar man mindre, eller man kan väl säga att varje tagning kräver mer planering bara. Det har dykt upp en till fundering under dagen. Som jag nämnde tidigare så har jag aldrig hållt i en filmkamera, förutom någon gammal trasig Super 8 från barndomen då kanske, men det är allt. Super 8 är ju ett billigare alternativ. Nu kommer vi till själva frågan: Är 16mm krångligare att filma med än 8mm på något sätt? Är det kanske bättre att börja med 8mm när man tänker introducera sig själv i filmvärlden? Och vad använder man en extern synk till? 0 Citera
mattsand Postad 3 juli 2005 Postad 3 juli 2005 [citat=Norbert]Är 16mm krångligare att filma med än 8mm på något sätt?[/citat] inte direkt. kamerorna är större och tyngre och det tar 30 sekunder att ladda en rulle istället för 5. fast själva filmningen är ju samma. %2$s skrev: Och vad använder man en extern synk till? vet inte vad du menar. om det är bolex du pratar om så har de nyare en kontakt för extern synk där du kan koppla in typ signalen från din nagra, blackburst om du filmar teveskärmar eller en kristallgenerator. helt enkelt ett sätt att styra kamerans hastighet på ett exakt sätt. /mattias 0 Citera
Norbert Postad 3 juli 2005 Författare Postad 3 juli 2005 Okey, det tar längre tid att ladda en 16mm, men det kompenseras väl med att man kan ha mer film i en 16mm än en Super 8? Ah, så man styr helt enkelt fps med en synk? Kan man då få rullen att snurra mycket snabbare än normalt? Det skulle ju vara häftigt, för isåfall kan man ju göra grym slow motion :) 0 Citera
mattsand Postad 3 juli 2005 Postad 3 juli 2005 [citat=Norbert]Okey, det tar längre tid att ladda en 16mm, men det kompenseras väl med att man kan ha mer film i en 16mm än en Super 8?[/citat] nej, det är samma längd. om du inte har en kamera med 120-metersmagasin men då har du hoppat upp en bit i pris. %2$s skrev: Ah, så man styr helt enkelt fps med en synk? Kan man då få rullen att snurra mycket snabbare än normalt? Det skulle ju vara häftigt, för isåfall kan man ju göra grym slow motion :) hmm, vad menar du med "en synk"? ang slow motion beror det på hur mycket motorn och mekaniken orkar, men i princip så visst. sedan behöver du ju knappast synkhastighet när du kör extrem slow motion så det är ju bara att skruva upp hastigheten manuellt. det kan du göra även på kameror som inte kör synk. till och med oftare på dem. synkade kameror är rätt ofta låsta till bara 24 eller 25 b/s. det är lite svårt för mig att fatta exakt vad du menar och om mina svar var vad du vill veta eftersom du inte svarar på mina motfrågor. ju tydligare du är desto bättre kan jag svara. /mattias 0 Citera
Norbert Postad 4 juli 2005 Författare Postad 4 juli 2005 Rätt svettigt att filma med filmkamera när man måste byta film, vad är det, var tredje minut eller något? Jao, angående synken så var det en crystal synch jag såg när jag surfade runt och kollade vad folk filmade med för utrustning. Så den hade väl något att göra med en kristallgenerator förmodar jag. Jag bara undrade så att synken inte var något som man absolut måste ha i alla lägen för att filmen ska sno i rätt hastighet eller nåt. Hur är det med en sån pass gammal kamera, går de på batterier eller måste man veva? :D 0 Citera
mattsand Postad 4 juli 2005 Postad 4 juli 2005 [citat=Norbert]Jag bara undrade så att synken inte var något som man absolut måste ha i alla lägen för att filmen ska sno i rätt hastighet eller nåt.[/citat] nej, du måste inte ha synk såvida du inte behöver synka mot något, typ dialog, musik eller flickrande lampor (lysrör, hmi:er, bildskärmar). när det gäller dialog behöver du det inte ens då, men det är lite klurigt för du måste sitta och stretcha och flytta om ljudet in absurdum efteråt för att läppröreslserna ska bli rätt. %2$s skrev: Hur är det med en sån pass gammal kamera, går de på batterier eller måste man veva? :D de går på fjäder. du drar upp den efter varje tagning. /mattias 0 Citera
Asterix Postad 5 juli 2005 Postad 5 juli 2005 Är dessa 16mm kameror någonting att ha: http://www.wibergsfoto.se/16mm.htm Är det dem du har tittat på Norbert? 0 Citera
Norbert Postad 5 juli 2005 Författare Postad 5 juli 2005 mattsand: Okey, schysst. Då kan jag se det som överkurs så länge jag bara tänker leka och se om film-filmning är något jag är intresserad av. :) Angående fjädrarna, är det nåt som slits ut och som måste bytas om kameran är ganska gammal? Asterix: Jao, jag passerade den där sidan med när jag surfade runt på sökordet 16mm. :) Bolex Paillard H16 ska det väl inte vara nåt direkt fel på vad jag har hört. På ebay får kan man få tag i samma kamera till bättre pris med tillhörande objektiv också om man har tur. 0 Citera
mattsand Postad 5 juli 2005 Postad 5 juli 2005 jag bjuder 10.000 för deras cp-16 varje gång jag är inne och de säger nej varje gång. :-) antar att det får stå kvar och se snygg ut på hyllan tills tidens slut. ang fjäder så är den ofta i bra skick även på kameror från 20-talet, men visst slits den och det är en av grejerna du ska kolla innan du slår till. får du inte minst 20-30 sekunder innan hastigheten börjar sjunka ska du leta vidare. /mattias 0 Citera
Norbert Postad 6 juli 2005 Författare Postad 6 juli 2005 Haha. Fortsätt kämpa. Mer än så skulle inte jag heller betala för en filmkamera om jag bara ska använda den som en hobbypryl. :P Jag antar att bilden blir ryckigare när hastigheten sjunker, så nog vill man väl ha mer än en halvminut att jobba med. :) Hur lång tid tar det innan hastigheten börjar sjunka med en ny, oanvänd fjäder? Så jag har något att jämföra med. Kan fjädern bytas ut? 0 Citera
mattsand Postad 7 juli 2005 Postad 7 juli 2005 det brukar vara en halvminut ungefär även med en ny fjäder. 30 sekunder är rätt lång tid dock och om du behöver filma längre sekvenser kanske inte 16mm är rätt format för dig ändå? visst är det skönt att göra mastertagningar, men ska du få ekonomi i ditt lekande så är det mycket in-camera editing som gäller. /mattias 0 Citera
Norbert Postad 7 juli 2005 Författare Postad 7 juli 2005 Mjo, jag skulle förstås trivas bättre med en Panasonic AG-DVX100 eftersom jag är van att låta bandet gå när en tagning går fel. :) Jag har dock insett att jag inte har råd med ett sånt kalas, därför får jag kika på lite äldre filmkameror för att få den där filmlooken istället. :) Som jag sa tidigare, det gäller väl bara att man planerar varje tagning lite bättre när man filmar med filmkamera än när man filmar med DV. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.