morris_the_cat Postad 30 juni 2005 Postad 30 juni 2005 Hej! Får lite olika värden med min ljusmätare resp. exponeringsmätaren i min kamera. Har en elmo super 8 350sl och ljusmätaren är en gossen sixtomat electronic. Den externa ljusmätaren är lite mer "optimistisk" än den inbyggda dvs den inbyggda tycker att bländaren ska vara mer öppen. Vilken skulle ni lita på? Ska man ta ut ett mellanvärde? Martin 0 Citera
jns Postad 30 juni 2005 Postad 30 juni 2005 Vad är det för mätare i kameran då? Spot? Jag skulle iallafall lita på den externa exponeringsmätaren. Mäter man rätt så får man den exponering som man vill ha, om exponeringsmätaren är korrekt kalibrerad dvs. och att man vet hur man hanterar den. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 30 juni 2005 Postad 30 juni 2005 Kanhända att optiken och sökaren i kameran slukar lite ljus, och att det är därför som kameran vill öppna lite mer. Testa. Ta en rulle och filma en del scener med båda alternativen. Först som kameran vill ha det och sedan som den externa ljusmätaren, då får du ju se hur det blir. 0 Citera
mattsand Postad 1 juli 2005 Postad 1 juli 2005 ja, den inbyggda mätaren tar hänsyn till hur mycket ljus som förloras i optiken. skillnaden är ofta upp till ett halvt steg. när jag plåtar kodachrome kör jag ofta på vad min externa sekonic säger och låter filmen bli en aning underexponerad. jag gillar hur skuggorna och färgerna blir djupare och att man undviker utfrätning, plus att kornet faktiskt blir lite tajtare. /mattias 0 Citera
morris_the_cat Postad 14 juli 2005 Författare Postad 14 juli 2005 Tack för alla svar. Ska prova lite och se hur det blir. Har lite svårigheter att få tag i en projektor. Finns det ställen typ resurscentrum som har möjlighet att låta folk kolla på sina rullar i deras projektor? 0 Citera
jonate Postad 14 juli 2005 Postad 14 juli 2005 [citat=morris_the_cat]Hej! Får lite olika värden med min ljusmätare resp. exponeringsmätaren i min kamera. Har en elmo super 8 350sl och ljusmätaren är en gossen sixtomat electronic. Den externa ljusmätaren är lite mer "optimistisk" än den inbyggda dvs den inbyggda tycker att bländaren ska vara mer öppen. Vilken skulle ni lita på? Ska man ta ut ett mellanvärde? Martin[/citat] 0 Citera
jonate Postad 14 juli 2005 Postad 14 juli 2005 testa med grå skiva så får du den exakta exponering 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.