ungfilm Posted May 7, 2003 Posted May 7, 2003 http://www.voodoofilm.org/?url=/filmskola/upphovsratt.html Under rubriken "Fotografin och tv program" Vad menas med "så länge de förekommer som en del av miljön".. Menas det att jag kan filma en dialog. Och sedan ha en tv i bakgrunden som typ visar kalle anka på julafton lr nåt. Vad går gränsen mellan "att de faller in som miljön" och "att man måste kontakta upphovsmannen" ? 0 Quote
Moiraine Posted May 7, 2003 Posted May 7, 2003 Jag är inget proffs på rättigheter, men jag antar att det är just som du säger. Att om de pratar och tv:n står på i bakgrunden så täcks inte själva programmet i tvn av att man måste kontakta upphovsmannen. I synnerhet om det ska vara på julafton,och för att förstärka den känslan visar man julprogram i bakgrunden. Å andra sidan kanske det inte gäller om du t ex zoomar in på programmet efter dialogen (vet ej). Det var en bra fråga ungfilm. Som vore intressant att få ett klart svar på. :) 0 Quote
Pace Posted May 9, 2003 Posted May 9, 2003 Gränsen är väldigt skör. ;) Var gränsen går är i princip omöjligt att säga och bedöms från fall till fall i domstol om det skulle gå så långt. Men att Kalle Anka är i bakgrunden ska inte vara några problem, så länge du inte filmar av TV:n i 5 minuter helt omotiverat. Om bakgrundsprogrammet är en naturlig del av filmen och dialogen så är det förmodligen inga problem. Använd sunt förnuft, det brukar räcka långt. 0 Quote
Recommended Posts