Gå till innehåll

Allmänt filmteknik


Asterix

Recommended Posts

Film ska ju vara bättre kvalitet än video.

På vilket sätt?

Man man brukar ju kunna se störningar när det är inspelat med film, eller gäller det bara super-8 och äldre film?

Ger film inspelat med super-8 bättre kvalitet än en bra mini dv-kamera?

 

Är blocket, tradera, ebay, Wibergsfoto enda stället man få tag på filmkameror?

Kollade på blocket och de kamerorna var mera samlarobjekt, och så ganska ålderdomliga ut. Dessutom verkade det bara vara mest super-8 kameror.

När slutade man tillverka filmkameror?

 

Går det att få tag på 35mm kameror?

 

Vart köper man film för 8mm, 16mm 35mm? Vilken film är bäst?

Länk till kommentar
Share on other sites

nuförtiden skulle jag inte säga att film ger speciellt mycket bättre teknisk kvalitet än video, men många inklusive jag själv tycker att det blir mycket snyggare.

 

super 8 och minidv har ungefär samma skärpa. super 8 ger lite bättre färger och beroende på filmsort bättre detaljer i skuggor och högdagrar men dras samtidigt ner på grund av att bildstilleståndet inte är 100 plus att det blir kornigt, men det är ju en smakfråga. repor, smuts och sånt blir det inte om du inte inte gör det med flit, vilket många dock gör för att det ska se ut som gammal film.

 

ställena du nämner är de bästa för att få tag på super 8-kameror. de slutades tillverkas i början av 80-talet och ju nyare desto bättre, grovt räknat. 16-och 35-kameror tillverkas fortfarande men såna köper du inte i allmänhet utan hyr. det finns massor av uthyrare. kolla filmarbetarkatalogen eller till och med telefonkatalogen.

 

film köper du direkt från kodak eller fuji. vilken som är bäst är förstås en smakfråga men jag tycker kodak vision 2 200t är den bästa för allroundbruk. fujis nya eterna 400 kanske kan slå sig in där men jag har inte testat den än.

 

lycka till, och fråga på om nåt dyker upp...

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du går in på Sony.com, hittar du priserna på alla deras artiklar? ;)

 

Nej, det får bara de som är antingen återförsäljare eller är "godkända kunder"; företag som förbrukar mycket film och seriösa filmare (som ju har ett företag registrerat). Man får då ett kundnummer hos Kodak, det kan förresten kanske privatpersoner ochså få om man förbrukar en hel del film.

 

Kodak har ingen webshop, vilket är synd!

 

Alla privatpersoner är normalt hänvisade till deras återförsäljare, (antar jag) fast ska du göra en kortfilm som ska ut på festivaler och dylikt kan du få till en deal med Kodak.

 

Ring till Kodak och be att få tala med Henke Råssmo, förklara vad det är du vill göra och varför du vill använda riktig film istället för video, lova att nämna och tacka Kodak i eftertexterna så ska du se att du får köpa film till ditt projekt med lite rabatt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm, alltså jag var lite ironisk. Hittar du priserna på Sonys hemsida om olika artiklar som de säljer? Hittar du priser på vad kameror kostar om du går in på Canons sida? Eventuellt sk. "rekommenderade cirkapriser", men dessa är ju aldrig aktuella.

 

Skälet till att Kodak inte hat alla priser på deras hemsida är just för att de själva normalt inte säljer till vem som helst som vill beställa en filmrulle, då ska man vända sig till deras återförsäljare. Och hur mycket återförsäljaren lägger på deras pris skiljer mellan olika återförsäljare. Är man en professionell filmare så får man köpa direkt från Kodak, precis som andra företag kan köpa från grossister.

 

Ett standardsvar från Kodak lyder:

 

"Vårt listpris på S8 Kodachrome 40 ligger på 189 kr exkl. moms.

 

Om du ej har kundnummer hos Kodak rekommenderar jag dig till någon av våra återförsäljare t.ex. Cine Star på telefon 08-665 12 79."

Länk till kommentar
Share on other sites

Super8 film. Alltså riktig film som ska framkallas innan man kan se på filmen, du vet som med stillbildskameror innan de digitala kamerorna kom? En filmremsa som är 8mm bred, därav namnet.

 

K40 ska i höst bytas ut mot Ektachrome 64T, övriga filmsorter hittar du här: http://www.kodak.com/US/en/motion/super8/film.jhtml?id=0.1.4.4.10.4.4&lc=en

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha, så du var ironisk.

 

"Vårt listpris på S8 Kodachrome 40 ligger på 189 kr exkl. moms".

Är inte det för super-8?

Hur mycket film får man för det då?

 

Vad ligger priset ungefär på kodak vision2 t.ex?

 

Finns det några av deras återförsäljare som har web-shop och liknande där man kan köpa film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, just "S8" är en förkortning för Super8, Kodachrome 40 är filmtypen man får för det priset.

 

För det får man en Super8 kasett med 15 meter film, räcker till 3 - 4 minuter film.

Webshop, tja vad sägs om http://www.wibergsfoto.se/8mm.htm Wibergsfoto är dock ganska dyra....

 

Observera att det tillkommer pris för framkallning på all film utom K40, där ingår framkallningen i priset. Framkallar allt utom K40 gör b.la. http://www.andecfilm.de/html/start_english.htm

 

Kodak i Schweiz är enda platsen för Kodachrome framkallning.

 

Läs äldre trådar i det här forumet, du hittar massor med info. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Asterix]Vad ligger priset ungefär på kodak vision2 t.ex?[/citat]

ring kodak. annars kostar väl en 120-metare typ 1500 kronor.

 

%2$s skrev:
Finns det några av deras återförsäljare som har web-shop och liknande där man kan köpa film?

har du inte ringt kodak än? gör du lågbudgetfilm eller till och med ska skjuta tester och inte ringer kodak innan är du helt enkelt bara extremt korkad. om du inte är väldigt rik och gillar att betala stora pengar för att slippa prata i telefon förstås... :-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Uppsala BildTeknik]Jo, just "S8" är en förkortning för Super8, Kodachrome 40 är filmtypen man får för det priset.

 

För det får man en Super8 kasett med 15 meter film, räcker till 3 - 4 minuter film.

Webshop, tja vad sägs om http://www.wibergsfoto.se/8mm.htm Wibergsfoto är dock ganska dyra....

 

Observera att det tillkommer pris för framkallning på all film utom K40, där ingår framkallningen i priset. Framkallar allt utom K40 gör b.la. http://www.andecfilm.de/html/start_english.htm

 

Kodak i Schweiz är enda platsen för Kodachrome framkallning.

 

Läs äldre trådar i det här forumet, du hittar massor med info. :)[/citat]

 

Jo, jag känner till wibergsfoto, med det är inte 8mm film jag är ute efter utan 16mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Asterix]Jo, jag känner till wibergsfoto, med det är inte 8mm film jag är ute efter utan 16mm.[/citat]

de har ett begränsat utbud 16 också. men om det är banka huvudet i väggen du vill göra är det nog en sjysst lada du är ute efter. annars tycker jag du ska ringa kodak. :-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattsand][citat=Asterix]Vad ligger priset ungefär på kodak vision2 t.ex?[/citat]

ring kodak. annars kostar väl en 120-metare typ 1500 kronor.

 

%2$s skrev:
Finns det några av deras återförsäljare som har web-shop och liknande där man kan köpa film?

har du inte ringt kodak än? gör du lågbudgetfilm eller till och med ska skjuta tester och inte ringer kodak innan är du helt enkelt bara extremt korkad. om du inte är väldigt rik och gillar att betala stora pengar för att slippa prata i telefon förstås... :-)

 

/mattias[/citat]

Och vad motsvarar 120-meter i minuter? Är det 16mm du talar om nu?

Nej jag har inte ringt dem än, utan jag ville bara veta hur högt priset låg.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Nej, men jag skrev inte enbart 8mm

Bör man inte ha mycket råmaterial när man filmar som man vet att det räcker?

 

[citat=Uppsala BildTeknik][citat=Asterix]Jo, jag känner till wibergsfoto, med det är inte 8mm film jag är ute efter utan 16mm.[/citat]

 

Aha. Det skrev du aldrig, du skrev: [citat=Asterix]Vart köper man film för 8mm, 16mm 35mm?[/citat][/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Asterix]Bör man inte ha mycket råmaterial när man filmar som man vet att det räcker?[/citat]

 

Om du ska göra en film på 10 minuter måste du självklart räkna med mer råfilm än 10 minuter.

Är det en kuggfråga? Vad väntar du dig för svar?

 

Nej, man ska inte ha så mycket råmaterial att det räcker? http://blaguebidouille.free.fr/rubicon/1/bonk.gif

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...