Rogge Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Hej! Jag har en Audio-Techninca AT835ST som jag kopplar in i min kameras XLR-adapter och har lite problem. AT835ST ger hög signal och får XLR-adaptern att dista, speciellt om man kör micen i Mid-Side-läge men även vid L/R. Mikrofonen har tre lägen vars open circuit sensitivity ligger på -36dB (15.8mV), -34dB (19.9mV) samt -30dB (31.6mV). XLR-adaptern, Panasonic AG-MYA30G, ligger på -50dB eller -60dB beroende på om attenuatorn används. Jag skall bygga en dämpsats som sätts i XLR-kontakterna men frågan är hur många dB skall man dämpa för att inte XLR-adaptern skall dista när jag tex har micen i Mid-Side som är -30dB? Hur mycket skall dämpa man kör L/R som ger 34dB (19.9mV)? XLR-adapterns volymkontroller styr signalen från XLR-adapter till kamera och inte signalen från mikrofon till XLR-adapter, så det är inte bara att dra ner volymen på XLR-adaptern, tyvärr. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Hm, känner iof inte till micken, men av allt att dömma så är det en stereomick. Går den på en enda XLR eller? I så fall så ligger problemet helt i att micken skickar stereokodat material via en Balanserad kontakt, vilket XLR är. Balanseringen går ut på att skicka två identiska signaler via varsin ledare varav nummer två är fasvänd 180 grader, när dom sen möts så vänds signalen tillbax & allt brus & störningar på vägen har försvinner (förhoppningsvis) i processen. Skickar man stereo-material via samma kabel så är inte signalerna identiska längre, & den förväntade fasbrytningen försvinner till stor del. Inte helt hundra på om det verkligen är det som strular, undviker stereomickar in i det sista, men låter inte helt orimligt. Ifall så är fallet, så ligger lösningen i att använda en splittar-kabel som går till två avbalanserade kontakter. Som sagt, det är en vild gissning, men väl värt att låna ett öga eller två, speciellt som du skrev att felet blev värre när du förändrade stereoförhållandena :-) Om felet ligger i vad jag tror det är så kommer du även att märka att stora delar av ljudet saknas om du bara skulle sänka volymen innan steget, det är för att fasvändningen skulle vändas bort från störningarna & mot grundljudet istället. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted June 28, 2005 Author Share Posted June 28, 2005 Nej, det är inget fasfel. Mikrofonen använder bara XLR, 5-polig på mikrofonen som delar sig till 2 st 3-poliga. När jag ändrar stereoförhållanden från L/R till Mid-Side så ökar signalen per automatik efterssom Mid-Side skickar ut separat signal från både fram och sida och är därför inte stereo där du kan höra left och right. Mikrofonen kan alltså användas som vanlig mono-mic om man vill. Problemet är alltså att mikrofonen är för "het" och får XLR-boxen på kameran att dista. Länkar: AT835ST Panasonic AG-MYA30G XLR 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Jag är urkass när det gäller dom elektriska delarna och motstånd = så å så många dB, även om man bra gärna skulle vara expert på det där också :) Men kan hänvisa till en sida där du med lite grävande kanske kan hitta svar, om du inte hittar något så är Rane library något av en guldgruva när det gäller tekniska förklaringar ändå :) http://www.rane.com/library.html 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted June 28, 2005 Author Share Posted June 28, 2005 [citat=Luzer]Jag är urkass när det gäller dom elektriska delarna och motstånd = så å så många dB, även om man bra gärna skulle vara expert på det där också :) Men kan hänvisa till en sida där du med lite grävande kanske kan hitta svar, om du inte hittar något så är Rane library något av en guldgruva när det gäller tekniska förklaringar ändå :) http://www.rane.com/library.html[/citat] Tackar så mycket! :) Där verkar det finnas en hel del information att hämta, jag skall leta och se vad jag finner. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted June 28, 2005 Share Posted June 28, 2005 Du kan annars prova att fråga i 99musik-forum. Jag fick guldhjälp av "Rotwang" där en gång, skulle förvåna mig om han inte vet hur du ska göra. http://www.99musik.com/forum/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted June 29, 2005 Author Share Posted June 29, 2005 [citat=Luzer]Du kan annars prova att fråga i 99musik-forum.[/citat] Tack, det skall jag kolla senare idag eller imorgon. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts