Clown Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Jag förstår inte riktigt det där med mono och stereo... När man läser i voodoofilms ordlista står det att stereo har 2 kanaler medan mono bara har en. Betyder det att stereomikar tar in olika ljud från 2 olika håll, eller vad menas? 0 Quote
Djungelsmurfen Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 det stämmer och om du har två monomikrofoner så kan du också spela in i stereo kan ju vara bra om du ska spela in dialog mellan två personer som står långt ifrån varandra, då hör du den ena personen i vänster högtalare och den andra i den högra 0 Quote
Clown Posted June 27, 2005 Author Posted June 27, 2005 Wee :) nu tror jag att jag förstår :D Jag tycker att det låter på dig som om att det är bättre att använda 2 mono än en stereo, fattat dig rätt? 0 Quote
Djungelsmurfen Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 jo du har fattat rätt och sen kan man ju balansera ljudet i redigeringen om man vill ändra hur mycket ljudet liger på varje kanal men man behöver ju mer och bättre utrustning (mixer och 2 monomikrofoner) för att kunna spela in med två mikrofoner 0 Quote
Clown Posted June 27, 2005 Author Posted June 27, 2005 just ja... det är ju inte många kameror som har två utgångar för externa mikrofoner :S 0 Quote
Djungelsmurfen Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 annars finns det säkert adaptrar man kan använda (2 mono-in till 1 stereo-ut) om man inte vill koppla genom en dyr mixer. Jag är inte hundra på att sånna adaptrar finns men tycker att de borde göra de! om man inte har nån mikingång alls på kameran så måste man ju ha något annat lagringsamedia för ljudet också 0 Quote
Djungelsmurfen Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 ja eller en minidisc, kassetbandspelare eller dyrare grejer som DAT-inspelning 0 Quote
Clown Posted June 27, 2005 Author Posted June 27, 2005 okej.. alltså i stort sett vad som helst som man kan spela in på :P 0 Quote
Djungelsmurfen Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 problemet om man spelar in ljudet på något annat är att man måste passa ihop ljudet med bilden efteråt och att man måste märka varje tagning på något sätt så man vet vilket ljud som hör till vilket filmklipp 0 Quote
Clown Posted June 27, 2005 Author Posted June 27, 2005 Hmm jo det är sant... Det är kanske bäst att köpa en kamera som har en utgång till en extern mikrofon, eller två. 0 Quote
Luzer Posted June 28, 2005 Posted June 28, 2005 Alla kameror (som inte är från 50 talet typ) har ju stereo ingång. Alltså 2 kanaler. Sedan att det inte är många som utnyttjar det är ju en annan sak ;) Om jag bara använder en mik så brukar jag splitta signalen in i kameran och lägga den ena signalen 12dB lägre så jag säkrar upp om det skulle råka slå över på ingången på den ena. Så har jag en safe på andra (om det inte slår över i miken / mikförstärkaren då). På så sätt utnyttjar man båda kanalerna även om man bara har en mik. Lägger du samma ljud på båda kanalerna så tar du ju ändå bort den ena i redigeringen, för att slippa fasfel etc, + att det är lättare att redigera ett spår istället för två. 0 Quote
Clown Posted June 28, 2005 Author Posted June 28, 2005 Med stereoingång och två kanaler så menar du alltså att det är två uttag? 0 Quote
Luzer Posted June 28, 2005 Posted June 28, 2005 När du skriver uttag så tänker jag att du tar ut ljudet. Och det har du ju också. Men det är ju i ingången du kopplar in sladden för att spela in ljudet :) Och det är inte alltid det är två uttag, på mindre kameror så brukar det vara en ministereotele ingång (utom vissa som tom har 2 x xlr ingångar, typ pd150) Men du har ju fortfarande två kanaler. Bara att det är obalanserat in då. Antingen gör du en egen split och kopplar till kameran (ministereotele -> 2 x Xlr eller vad du nu vill ha) eller så köper du en xlr box som är anpassad till kameror och har 2 xlr ingångar. 0 Quote
Recommended Posts