Jump to content

Recommended Posts

Du menar med skådespelarna just? Ja jag håller väl med att man ska kunna scenerna bra, gärna väldigt bra, och sitta ner med skådespelare och gärna läsa igenom innan med dem.

 

Om det är du som har skrivit manus är du ju helt på det klara med karaktärernas bakgrunder och du vet ju mer än vad som kommer att framgå i själva filmen och även manuset, så det kan du förmedla till de stackars ovetande skådisarna.

Om det inte är du som har skrivit tar du antingen rådgivning från manusförfattaren om dennes tankar och tolkar delvis själv vad du anser att du kan läsa ut från manuset och diskuterar detta med skådespelarna.

 

Att sitta och läsa igenom manuset med skådespelarna är nog bland det bästa man kan göra.

 

Link to post
Share on other sites

Läsa igenom manuset

repa i x antal timmar

ge dem processinriktad(viljor, väderingar, mm) regi, inte resultatinriktad(typ va arg,argare)

ge en regi eller få mellan varje genomdrag.

Kunna motivera alla fysiska handlingar i förhållande till text, rum, situation och karaktär.

fråga skådespelarna hur de har jobbat innan, vilka skolor de har gått, nått det inte gillar.

lär känna dem, en kaffe eller en öl utflykt bowling

nämn aldrig negativa väderingar om karaktärena

 

 

oj oj

ska regissera en trekamera övning imorgon med,,,,,jag är uppe i varv

 

 

mvh

henrik

Link to post
Share on other sites
  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...