vilcans Posted July 7, 2006 Posted July 7, 2006 Jag läste nyss manuset (den nya versionen). Jag håller inte med de som klagar på formalia. Jag hade inga problem med sånt, och jag är verkligen inte en sån där ultraliberal som bara säger "om du skriver det för din egen skull så kan du skriva som du vill". Tvärtom var manuset välskrivet och lättläst. Trots att det är dialogbaserat fick jag även en hel del bilder i huvudet (typ ljuseffekter genom regndroppar, makrobilder på schackpjäser med kort skärpedjup, mjukt varmt ljus...), och det är ett gott tecken. Jag läste det dock ganska snabbt för att jag hade bråttom, och kände hela tiden att det var lååångt och seeeegt och jag ville hela tiden att det skulle komma till saken, vilket det aldrig egentligen gjorde, utan jag såg en massa långa dialoger och två schackpartier (och schack är inte något som gör sig bra på film om man förväntas hänga med i partiet). Ta detta för vad det är, bara en persons åsikter efter en hastig genomläsning. Det är inte baserat på några objektiva "regler" eller dramaturgi, utan bara hur jag uppfattade det. Med snyggt foto och bra skådespeleri och scenografi tror jag att detta skulle kunna bli en film som många skulle uppskatta, och säkert kamma hem några priser på festivaler. Tyvärr tror jag att det skulle vara just för fotot, skådespeleriet och scenografin, och inte handlingen. 0 Quote
Anna_Dea Posted July 14, 2006 Posted July 14, 2006 Detta var en tragisk berättelse. Jag får en känsla över att Frank sitter där vareviga dag och spelar sitt schack-parti. Han verkar inte ha kommit över den tragiska händelse som väl hände X-antal år sen. Samtidigt ser jag detta som en hyllning till vad varje människa kommer någon gång ha. En lycklig stund. Du kanske borde ha lagt in någon Fade-in och Fade-out, för de brukar ha sin speciella känsla när de används i Tids syfte. Sen att du använde fågelns öde för att visa Natalies var ganska fint. Men det enda jag klagar över är ju vad har Lisa med det hela att göra? Vad har hon med berätelssen att göra mer än att spela Schack med Frank? Påminner hon, honom om någon, eller finns hon bara till för sakens skull? Jag kommer inte på det. Fortsätt. Det var roligt att läsa. 0 Quote
John Posted July 21, 2006 Posted July 21, 2006 Vill inte läga mig i för mycket här.. Tyckte att Mansuet var väldigt bra, jag skulle själv inte välja att avsluta det som du gör men det är en konstnärlig fråga och upp till dig.. Det jag mest stör mig på i den här tråden är första svaret.. Vi ser.. Det finns inget som hellst fel i att skriva så VETGIRIG.. Du som manusförfattare kan välja vilka knep du än vill för att föra fram din vision av ditt manus din historia, sen vad som är rätt och fel.. ja det ändras ständigt.. Själv har jag läst hundratals manus och jag kan säga att "vi ser" eller des engelska motsvarighet är med väldigt ofta.. Vissa scener kräver att kameran berättas för att de ens ska gå att skriva in i ett manus.. Och eftersom alla scener i ett manus ska vara nödvändiga, så finns det då självklart en nödvändighet i att skriva VI SER.. Jag har också för vanna att se att de som oftast klagar på det är nyblivna manusförfattare som av någon anledning har blivit regelryttare.. och det lustiga är att det oftast är deras egna regler eller tolkningar och inte branchens.. 0 Quote
Mattias S Posted July 29, 2006 Author Posted July 29, 2006 Måste be om att få ursäkta mig över att jag inte varit inne och skrivit på forumet på så lång tid! Kom precis tillbaka efter att ha varit 9 månader utomlands och studerat. Som jag ser har det ju varit många inlägg sen jag var inloggad senast och mycket att svara på. Jag tackar för kritiken så länge och vill påpeka att jag arbetar med små förbättringar fortfarande. Förhoppningsvis kan jag äntligen få chansen att filma projektet i höst. ps. Om ni vill se på något jag filmat när jag har varit borta så gå in på http://www.sprocket.se och leta upp filmen "Setting Sun". Jag gjorde en fem minuters kortfilm tillsammans med en tjej-kompis i våras. Det är en konstfilm som gjorts på extremt små resurser (inga pengar och totalt bara två personer som medverkat under inspelningen) som man får se och tolka efter eget tycke. Inte var mans film, men jag är ändå nöjd med att det överhuvudtaget blev en film. Jag har försökt lägga in en länk till filmen här på "Kolla min film", men den har inte kommit upp hittills, så troligen misslyckades jag väl med att uppfylla någon av de femtioelva reglerna som skulle följas för att få den upplagd. Tror inte att jag orkar prova igen... förstår inte vad jag gjorde fel. ds 0 Quote
Recommended Posts