Jump to content

Recommended Posts

Posted

På Filmcafé sitter man o snackar film i största allmänhet. Filmer från mainstream och utanför den. Filmer från andra länder och andra genre.

Härmed tänkte jag, som den svenske finsktalande estländare jag är, introducera lite finsk humor i debatten. När jag växte upp på åtti-talet i Tallinn (huvustaden typ) så såg vi finska kanaler (eftersom det var runt åtta mil till H-fors). Lärde mig finska och fick inblick i deras humorsinne. Jag är väl partisk men de är och kan vara riktigt roliga. Några som utmärkte sig speciellt och som tillhör mina absoluta favoriter är Spede gänget.

Spede Show bestod av tre killar, Spede Pasanen, Vesa-Matti Loiri och Simo Salminen. Förrutom några tv-serier gjordes många filmer, däribland Uuno Turhapuro filmer (runt ett tio-tal). Gillar man Sällskapsresan, gillar man Turhapuro humor.

Lite mer sällsynta men ack så roliga filmer är Pikkupojat (Småpojkar) och den svart vita finska westernfilmen Hirttämättömät (Ohängda).

Alla gjorda med Spede gruppen.

Dessvärre gick Spede bort nåt år sen och man satte ihop en tv-serie om de bästa bitarna till tv. Jag fick se dem på vhs men det finns nog en dvd om det. Riktigt roligt.

De flesta filmer finns numera på dvd och bäst av allt: allt har svensk textning.

De som känner till Spede, vad tycker ni om dem?

Har ni andra förslag om bra roliga finska filmer? Några favoriter?

PS. V-M Loiri var med nuligen i en finsk film som heter Pahat Pojat (Dåliga Söner) och den filmen är riktigt sevärt. Faktisk en av de bättre finska filmer som jag sett..

Posted

Det gick två i går på teve, men jag var lite upptagen så jag missade dem. Den ena handlade om en man som gett i uppdrag att göra sin fru gravid till en annan man, men så blir han svartsjuk och kommersen är i full gång.

Den andra var om en man som misslyckade med sitt självmord och lejer en mördare. Mannan ångrar sig, men mördare är ju redan betald så det blir rätt körigt.

När kommer harens år på film?

Posted

Jorå! Dom filmerna har man mycket varmt om hjärtat eftersom dom representerar mina barndoms somrar hos mina kusiner i finland. Den när Uuno gjorde lumpen är en av favoriterna. Undrar om dom skulle va lika roliga om man såg om dom nu.